1. yle.fi
  2. Uutiset

Unihuollosta apua unettomuuteen

Uniongelmat piinaavat lähes kaikkia. Unettomuutta ei tarvitse hoitaa kuitenkaan läheskään aina lääkkeillä, vaan apua voi saada yksinkertaisista kotikonsteista kuten sopivan viileästä makuuhuoneen lämpötilasta tai siitä, että ei yritä nukahtaa vatsa kurnien.

terveys
Nukkuvan miehen jalat peiton alla.
Seppo Sarkkinen / Yle

Raili Kaukoselle uniongelmat ovat valitettavan tuttuja. Yöunet jäävät yleensä kuuteen tuntiin ja unettomuus on vaivannut jo pitkään. Uni tulee illalla unilääkkeiden avulla, mutta se on merkinnyt luopumista television katselusta. Ja seuraavana päivänä olo ei ole hyvä.

- Pyörryttää ja on pöhkelö olo, en tiedä, johtuuko se unilääkkeistä vai mistä, sanoo Raili Kaukonen.

Nälkä vie unen

Apua unettomuuteen Raili Kaukonen etsi Hyvän Unen -päiviltä. Uniongelmista kärsii jossain vaiheessa elämäänsä lähes jokainen. Pitkäaikaista unettomuutta on noin joka kymmenennellä ja ajoittaisia unihäiriöitä joka kolmannella. Ylilääkäri Jukka Majuri muistuttaa, että uniongelmat ja unettomuus eivät ole pelkästään ikäihmisten vaiva.

- Unettomuutta on kaikissa ikäryhmissä laidasta laitaan, vanhuksilla erityispiirteenä ovat muiden sairauksien vaikutukset unettomuuteen, sanoo Majuri.

Ylilääkäri Majurin mukaan perinteisten unilääkkeiden käyttö on vähenemässä. Nykyään kiinnitetään huomiota lääkkeiden käytön sijasta ensin unihuoltoon. Toisin sanoen nukahtamisen ja nukkumisen pitäisi olla helppoa.

- Olisi tärkeä huolehtia siitä, että olosuhteet nukkumiselle ovat otolliset, olisi rauhallinen ja sopivan pimeä huone, makuuhuoneen lämpötilaa lasketaan sopivaksi, ei olla nälkäisiä nukkumaan mentäessä eikä urheilla liian myöhään illalla, listaa ylilääkäri Jukka Majuri.

Yöhormoni nukuttaa

Jos unilääkkeiden käyttö onkin vähentynyt, melatoniinin eli niin sanotun yöhormonin käyttö on vastaavasti kasvussa. Mieto melatoniini on tätä nykyä reseptivapaa ja paikoittain hormonivalmiste on loppunut joistain apteekeista hetkeksi. Melatoniinia ylilääkäri Jukka Majuri pitää luonnollisena tapana hoitaa unen laatua ja -rytmiä, koska sitä erittyy myös ihmisaivoissa.

Kaikille melatoniini ei kuitenkaan unta suo. Viime aikoina univaikeuksista kärsinyt Kaarina Rahkamaa on kokeillut melatoniinia, mutta se vei pois vähäisetkin unet.

Rahkamaa kärsii unettomuudesta ajoittain. Yleensä hän nukahtaa hyvin, mutta kunnollinen uni jää pariin tuntiin. Yöstä suden hetken hän valvoo, ja se taas johtaa päivällä väsymykseen ja tuo terveysongelmia.

Lue seuraavaksi