Koe uusi yle.fi

Professori: Ekotehokkuudesta Suomelle uusi Nokia

Suomalaisen teollisuuden toivotaan tarttuvan ekotehokkuuden kehittämiseen tosissaan. Suomi on yksi alan kärkimaista Pohjolassa, mutta parannettavaa löytyy vielä paljon.

talous

Suomeen on muutaman vuoden sisällä perustettu koko joukko uusia yrityksiä energiatehokkuuden alalle. Professori Raimo Lovio Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta arvioi, että Suomi pärjää pohjoismaisessa vertailussa hyvin. Kasvulle on silti vielä paljon tilaa, jopa niin että energiatehokkuudesta voisi syntyä Suomeen Nokian veroinen talousveturi.

- Minun mielestäni Nokian seuraaja on ekotehokkuuden parantaminen millä alalla tahansa. On olemassa vihreää betonia, Rautaruukin parempaa kattoa, energiatehokkaita hissejä. Esimerkiksi Koneen uusi tehdas avattiin Sanghaissa eilen (10.4.) ja miten sitä mainostettiin: Sillä, että ne hissit ovat maailman energiatehokkaimmat! Energiatehokkuus on erittäin tärkeä kilpailutekijä tulevaisuudessa, sanoo Lovio.

Tukea väitteilleen Lovio löytää tilastoista. Energiankulutuksen kasvu on pysähtynyt Suomessa. Kulutus ei ole kasvanut kymmeneen vuoteen ja odotettavissa oleva kasvu vuoteen 2020 mennessä jäänee pieneksi.

Viime vuoden tilastot paljastavat myös, että energiantuotannossa fossiiliset polttoaineet on syrjäytetty ensimmäisen kerran. Hieman yli puolet energiasta tuotettiin viime vuonna ydinvoimalla ja uusiutuvilla polttoaineilla, joiden kasvihuonekaasupäästöt ovat olemattomat tai pienet.

Autojen päästöverotukseen jyrkemmät portaat

Suomen Akatemian ilmastonmuutos-tutkimusohjelmassa (siirryt toiseen palveluun) mukana oleva professori Raimo Lovio sanoo, että suomalaisessa energian kulutuksessa on tapahtunut suuri muutos. On monia keinoja tehdä muutoksesta pysyvä, ja niistä tärkein on EU:n käsissä.

- Yksittäisistä keinoista tärkein on päästöoikeuksien hinta, Lovio toteaa.

EU:ssa väitellään parhaillaan uudesta päästökauppasopimuksesta, jossa teollisuuden päästöoikeudet hinnoiteltaisiin uudelleen. Tällä hetkellä jaossa on paljon ilmaisia oikeuksia, mikä on painanut myös oikeuksien jälkimarkkinahinnat erittäin matalalle tasolle.

Kansallisiakin keinoja on monia. Muun muassa liikenteen puhtautta olisi mahdollista edistää verotuksella vielä nykyistäkin enemmän.

- Liikenteessä on tärkeätä, että hiilidioksidiperusteinen verotus kiristyisi riittävän nopeasti, jotta vähän kuluttavan auton ostaja hyötyisi. Verotusta ei tarvitse nostaa, mutta verotuksen porrastusta voidaan nopeuttaa, ehdottaa Lovio.

Toisaalta kaikkea ei tarvitse ohjailla verotuksella. Esimerkiksi omakotitalon kohdalla energiatehokkuus voi olla myyntivaltti.

- Jos tällä hetkellä katsoo asuntokauppailmoituksia, niin aika monessa näkyy, että täällä on hyvät järjestelmät. Se nostaa sen kiinteistön arvoa ja sitä kautta investoija hyötyy, Lovio sanoo.