Automerkkien rikkaimmat – saksalaisvalmistajat tienaavat parhaiten

Ford tekee Euroopassa lähes tuhat euroa tappiota joka autolla. Maailmanlaajuisesti parhaiten rahaa käärii Porsche, joka tienaa jokaisesta myydystä autosta yli 17 000 euroa.

talous
Porsche Cayenne -hybridi esillä Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2010.
Porsche Cayenne -hybridi esillä Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2010.Sandro Campardo / EPA

Duisburg-Essenin yliopiston Center Automotive Research on tutkinut, kuinka paljon autokonsernit tienaavat jokaista valmistamaansa autoa kohden. Tuloksista selviää, että valtavilla myyntimäärillä autoalaa hallitsevat merkit, eivät yksittäistä autoa kohden tienaa kuin satasia.

Ylivoimaisesti kannattavin autonvalmistaja on saksalainen Porsche. Se tienasi ennen veroja ja korkoja vuonna 2012 joka autolla reilut 17 000 euroa. Porsche on omaa luokkaansa myös toisella tavalla laskettaessa. Urheiluautovalmistajan liikevoittoprosentti on peräti 17,6.

Hyvin tienaavat myös muut saksalaiset premium-luokan automerkit. BMW:n ja Audin liikevoittoprosentit ovat päälle kymmenen prosenttia ja myös Mercedes pääsee seitsemään prosenttiin.

Myös maailmanmerkkien Volkswagen ja Toyota myyminen lyö leiville, vaikka liikevoittoprosentti jää molemmilla 3,5 prosenttiin. Rahaa virtaa sisään valtavilla myyntimäärillä.

Surkeimmilla takkiin tulee joka autosta

Autonvalmistajat eivät tienaa pelkällä valmistuksella ja myynnillä. Parhaiten tienaavilla on sormensa pelissä myös autojen rahoituksessa. Ne omistavat rahoitusyhtiöitä, jotka puolestaan neuvottelevat valmistajien kannalta mahdollisimman hyviä leasing- ja rahoitussopimuksia.

Osalla autonvalmistajista menee erityisen huonosti Euroopassa. Esimerkiksi General Motorsin merkit Opel ja Vauxhall tuottavat valtavia tappioita, vaikka GM:n Amerikan merkit tienaavatkin konsernille mukavasti.

Erityisen suuri ero eri puolilla Atlanttia on Fordilla. Euroopan toiminnoissa jokainen myyty Ford tietää valmistajalle lähes tuhannen euron tappioita.

CAR-Institutin tutkimuksen mukaan Euroopan yskiessä pitävät globaalit markkinat nyt valmistajia hengissä. Esimerkiksi Chryslerin menestyksen takana on Yhdysvaltojen autokaupan vilkastuminen sekä amerikkalaisten mieltymys suurempikokoisiin lava- ja tila-autoihin.