Tehy vaatii lisää työvoimaa Turun alueen yhteispäivystykseen

Kaksi viikkoa sitten Turun yliopistollisen keskussairaalan T-sairaalaan muuttaneen yhteispäivystyksen potilasjonot ovat venähtäneet pahimmillaan tuntien mittaisiksi. Ruuhka hidastaa myös ambulanssien toimintaa.

Turun yliopistollinen keskussairaala
Sairaanhoitaja pitää potilasta kädestä.
Tiina Karjalainen / Yle

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy vaatii lisää työntekijöitä Turun yliopistollisen keskussairaalan T-sairaalan Turun alueen yhteispäivystyksen ruuhkien purkamiseksi.

Kaksi viikkoa sitten T-sairaalaan muuttaneen yhteispäivystyksen potilasjonot ovat venähtäneet pahimmillaan tuntien mittaisiksi.

Tehyn Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koordinoiva pääluottamusmies Mirja Hovirinta sanoo, että kiireisimpänä aikana puhelujakin on ollut jonossa yli 80.

Hovirinta arvelee, että suurin syy ruuhkiin on pula työntekijöistä. Myös uudet tilat vaativat henkilökunnalta totuttelua.

- Suurin ongelma on varmaan se, että kaikki on vierasta. Tavaroita on vaikea löytää, kun ei oikeasti tiedä missä ne ovat, Hovirinta sanoo.

Ambulanssit viipyvät sairaalassa entistä kauemmin

T-sairaalan yhteispäivystyksen ruuhkat heijastuvat myös ensihoitajien työssä.

Tehtävään käytetty aika kasvaa ja silloin yksikkö ei ole käytettävissä muihin tehtäviin.

Markku Rajamäki

Ensihoitopäällikkö Markku Rajamäki Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta toteaa, että potilaiden luovuttaminen sairaalan henkilökunnan vastuulle kestää pitempään kuin ennen.

- Potilaan luovutusaika on ollut tänä aikana 30-40 minuuttia, mikä on noin kymmenen minuuttia enemmän kuin aikaisemmin.

- Tehtävään käytetty aika kasvaa ja silloin yksikkö ei ole käytettävissä muihin tehtäviin, Rajamäki sanoo.

Rajamäki kuitenkin huomauttaa, että ambulansseja riittää edelleen kiireellisiin tehtäviin kasvaneesta luovutusajasta huolimatta.

- Ei ole mitään näyttöä siitä, että joku muu potilas olisi jäänyt tämän takia vaille hoitoa, hän toteaa.

Päivystysmallia pidetään toimivana

Sekä Hovirinta että Rajamäki uskovat uuden yhteispäivystyksen toimintamalliin. Potilasruuhkat ja muut ongelmat he kuittaavat alkukankeutena.

Hoitohenkilökunnan harteille on asetettu liian suuri taakka.

Mirja Hovirinta

- Malli on erinomainen. Tullaan yhdestä ovesta ja siitä potilaat jaetaan eri pisteisiin hoitotarpeen mukaan, Hovirinta sanoo.

- Tässä on vasta pari viikkoa eletty yhteispäivystyksen aikaa. Kaikki käytännön ongelmat ovat varmasti ratkaistavissa, Rajamäki komppaa.

Työnantajalta odotetaan vastuunkantoa

Hovirinta kuitenkin muistuttaa, että tällä hetkellä tilanne on potilaiden ja henkilökunnan kannalta sietämätön.

Työnantajan täytyy ottaa vastuu siitä, ettei päivystykseen tule liian kova kiire, jolloin ihmiset eivät selviä työstään.

Mirja Hovirinta

- Henkilökunta ottaa vastaan reklamaatiot, valitukset ja potilaiden pahoinvoinnin. Sen kuorman kantaminen on raskasta, kun näkee, ettei pysty tai ehdi tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisi.

- Hoitohenkilökunnan harteille on asetettu liian suuri taakka.

Hovirinta odottaa työnantajalta pikaista reagointia yhteispäivystyksen resurssipulaan.

- Työnantajan täytyy ottaa vastuu siitä, ettei yhteispäivystykseen tule liian kova kiire, jolloin ihmiset eivät selviä siitä työstään.

Turun alueen yhteispäivystyksestä vastaavan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ensihoidon ja päivystyspalveluiden johto kertoo kantansa Tehyn vaatimuksiin Yle Turulle myöhemmin maanantaina.