Tyksin yhteispäivystys saa lisää sairaanhoitajia

Yhteispäivystyksen potilassuma ja puhelinruuhka on ollut pari ensimmäistä toimintaviikkoa sietämätöntä. Ruuhkia ovat aiheuttaneet muun muassa sopeutuminen uusiin tiloihin ja kuntalaisten epätietoisuus oikeasta päivystyspaikasta. Yhteispäivystykseen palkataan nopeasti lisää 11 hoitajaa.

Sairaalat ja terveyskeskukset
Päivystysruuhka.
Kalle Mäkelä / Yle

Turun yliopistollisen keskussairaalan uuden yhteispäivystyksen potilasruuhkia pyritään helpottamaan nopeasti palkkaamalla lisää lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

- Lisäämme hoitohenkilöitä hoidontarpeen arviointipisteeseen ja potilasvastaanottoon, varsinkin ilta- ja yövuoroihin. Samoin molempiin odotustiloihin tulee aulahoitaja, joka tarkistaa sisään tulevat potilaat ja ohjaa kiireellistä hoitoa tarvitsevat henkilöt jonon ohi lääkärille. Myös puhelinneuvontaan lisätään henkilökuntaa, kertoo Tyksin henkilöstö- ja kehittämispäällikkö Kaarina Tanttu.

- Kaiken kaikkiaan nämä lisäykset tarkoittavat 11 hoitajan palkkaamista. Pyrimme rekrytoimaan heti lisää väkeä. On erittäin tärkeää kesää vasten, että meillä on riittävästi henkilökuntaa.

Kiireisimpänä viikonloppuna T-sairaalan uudessa Turun alueen yhteispäivystyksessä on käynyt 450 potilasta ja puheluita on ollut jonossa yli 80.

- Mennyt viikonloppu oli yhteispäivystyksen osalta jo rauhallisempi kuin pari aiempaa viikonloppua. Olemme kartoittaneet ongelmia ja pyrkineet korjaamaan niitä. Nyt näyttäisi siltä, että asiat alkavat sujua, kertoo Tanttu.

Päivystyksessä käy normaalisti arkisin noin 200 ja viikonloppuisin noin 300 potilasta. Viikolla kiireisin päivä on maanantai.

Suurissa uusissa tiloissa tavarat ovat hukassa ja potilaiden siirtämistä riittää

Uuden yhteispäivystyksen suuret tilat, sekä tavaroiden etsiminen uusista paikoista on yksi syy ruuhkien muodostumiseen. Myös kuntalaisten epätietoisuus oman päivystyksen sijainnista on ruuhkauttanut yhteispäivystyksen.

Jos yhteispäivystykseen ei pääse puhelimella läpi, silloin kannattaa tulla paikan päälle.

Kaarina Tanttu

- Ihmiset ovat soitelleet puhelinneuvontaan ihan vain kysyäkseen neuvoja ja se tietysti lisää ruuhkaa. Lisäksi uusissa tiloissa jokainen etsii aluksi tavaroitaan. Tilat ovat hulppeat verrattuna esimerkiksi Tyksin ensiapuun, sillä neliöitä on nyt yhteensä 6 700 eli potilaiden siirtämistä riittää, toteaa Kaarina Tanttu.

Osalle ihmisistä on edelleen epäselvää, koska pitää mennä omalle terveysasemalle ja koska yhteispäivystys on oikea paikka hakea apua.

- Ensisijaisesti apua haetaan arkipäivisin virka-aikana omalta terveysasemalta eli kaikki jotka pystyvät menevät sinne. Tässä on ehkä ollut turkulaisten osalta pieni väärinkäsitys. Yhteispäivystystä suunniteltaessa terveveyskeskusten oli määrä lisätä virka-aikaista päivystysvastaanottoa, kertoo Tanttu.

Yhteispäivystykseen kannattaa soittaa etukäteen.

- Puhelimessa pystymme arvioimaan, onko tämä oikea paikka potilaalle, vai voisiko hän mennä omalle terveysasemalleen arkipäivänä. Tietysti nyt pahoittelen, että puhelinneuvonnassa on ollut ruuhkia. En voi muuta neuvoa, kuin että jos ei pääse puhelimalla läpi, kannattaa tulla paikan päälle.