Hurjia minuuttimääriä: Suomalaiset vierailivat ahkerasti pornosivuilla maaliskuussa

Aikuisviihde on löytänyt tukevan jalansijan internetistä ja sen parissa vietetään aikaa päivittäin. Maaliskuun aikana myös vajaa kaksi miljoonaa suomalaista piipahti aikuisviihdettä tarjoavilla nettisivuilla.

internet
Nettiporno.
Yle

Aikuisviihde on ollut aina yksi netin suosituimmista palveluista ja eroottiset sivut näyttävät vakiinnuttaneen paikkansa myös Suomessa. Maaliskuussa vajaa kaksi miljoonaa suomalaista vieraili jollain aikuisviihdettä tarjoavalla sivulla, ilmenee verkkoliikennettä tutkivan comScoren tuoreista seurantatiedoista.

- Aikuisviihdepalvelusivuille tehtiin kuukauden aikana kaikkiaan 16 miljoonaa käyntiä ja eri käyttäjiä oli kaiken kaikkiaan 1 740 000, kertoo comScoren Suomen edustaja Seppo Roponen.

Suomalaiset käyttivät netin aikuisviihteen parissa kuukauden aikana hurjat 144 miljoonaa minuuttia, joka on lähes puoli tuntia jokaista suomalaista kohden. Eri sivuilla käytetty aika vaihtelee kymmenistä sekunneista useisiin minuutteihin.

- Suomalaisilla aikuisviihdesivustoilla kävijät ovat selvästi lojaalimpia kuin ulkomaisilla sivustoilla. Esimerkiksi alastonsuomi.comin käyttäjä vierailee sivustolla keskimäärin kuusi kertaa kuukaudessa, kun monella ulkomaisella sivustolla käyntikertojen määrä vaihtelee yhdestä kahteen kertaa kuukaudessa.

Seksi kiinnosti hitusen jääkiekkoa enemmän

Aikuisviihde ei ole vielä selättänyt netissä iltapäivälehtiä eikä isoja valtamedioita. Erotiikka ei myöskään vedä enemmän kävijöitä kuin esimerkiksi verkkopankit tai työvoimatoimiston mol.fi.

Eniten maaliskuussa suomalaisia kävijöitä kerännyt aikuisviihdesivusto PornHub nousi suosituimpien nettisaittien listalla sijalle 40.

- Vertailuksi voisi sanoa, että esimerkiksi SM-liiga keräsi yhteensä 497 000 kävijää ja PornHub 532 000, Roponen sanoo.

Viiden suosituimman aikuisviihdesivuston joukossa olevista saiteista kaikki keräsivät noin puoli miljoonaa kävijää.

ComScoren mukaan eniten kävijöitä Suomesta keräsi maaliskuussa google.fi, jossa pyörähti yli 3 miljoonaa suomalaista. Kakkosena tuli facebook.com ja kolmantena yle.fi.

Tulevaisuus verkossa

Netissä sisältö on kaikkien saatavilla muutaman klikkauksen takana. Vaivaton kotikoneella surffalilu näkyy aikuisviihteen myyntiluvuissa netin ulkopuolella.

Varsinkin nuoret hakevat sisällön suoraan netistä

Eero Meronen

- Kyllä videoiden myynti on ehdottomasti laskenut. Varsinkin nuoret hakevat sisällön suoraan netistä, eikä alan liikkeistä, sanoo Eero Meronen erotiikkaliike Keltaisesta ruususta.

Merosen mukaan liikkeestä myydyt videot menevät kaupaksi lähinnä enää vain maaseudulle, jossa ei ole vielä nopeasti toimivia nettiyhteyksiä.

- Minä uskon, että sekä flmimyynti että katselu tulevat aika pitkälti siirtymään verkkoon tulevaisuudessa, mutta kyllä me ajateltiin taistella tässä vielä parikyt vuotta, sanoo Meronen.