Sananen - Hyviä tuotteita

Kiitos pankeille ja muille aikaansa seuraaville. Nykyään myydään tuotteita, jotka edustavat tuotekehityksen huippua. Ne eivät vie tilaa, ainostaan rahat.

Näkökulmat
Mikko MaasolaYLE Keski-Suomi/Riikka Pennanen

Oli aika jolloin ei tahtonut löytyä ostettavia tuotteita. Hyllyt ammottivat, kuin rakkaassa Neuvostoliitossa. Leipää oli kahta lajia, kovaa ja kovempaa. Munat eivät olleet onnellisia vaan tavallisia. Tuotekehittely oli onnetonta. Ihmiset vaikuttivat onnellisilta.

Luulemme edelleen, että tuotteet tuovat ilon, vaikka olemme jo tuhannesti todenneet että näin ei käy.

Nyt meillä on tuotekehittely huipussaan. Kun jo luulimme, että meillä on jo kaikkea, saimme opetuksen. Meiltä puuttuukin paljon. Meidän rahamme ei ole meidän. Sillä korjataan voittoa tahkoavien suuryritysten taseita.

Sotien jälkeinen pula-aika loppui vasta 50-luvun puolessa välissä. Siitä lähtien tuotteet ovat lisääntyneet ja sotkeneet ajatuksemme. Kiimassa ostimme colajuomaa ja Ladan. Pian vesiskootterin ja trampoliinin. Etelän lomaosakkeet huokuivat jo pahuutta.

Ja nyt meille on joka tiskillä tarjolla tuotteita, jotka maksavat paljon, sitovat vuosiksi ja ovat lähes hyödyttömiä. Mutta me emme voi vastustaa tuotteita, ne ovat kasvaneen elintasomme ikoneita. Luulemme edelleen, että tuotteet tuovat ilon, vaikka olemme jo tuhannesti todenneet että näin ei käy. Siksi meille myydään helpolla kaikki.

Joka kylä on täynnä rihkamamarketteja. Kesälomalla mennään Tuuriin. Kun katsoo naapurin ostoskärryä, alkaa särkeä päätä ja kohtua. Oma vuori ei jostain syystä hirvitä. Se tuntuu valloitetulta, vaikka sitä ei kotona koskaan purkaisikaan.

Suomalaiset kiinteistöt, joita myös kodeiksi kutsutaan, ovat jo turvoksissa tuotteista. Katsokaa reality-ohjelmia: siellä pitsalaatikko lasketaan vaakaan ilmastointilaitteen ja stepperin väliin. Puhdasta minimalismia löytyy vain syöjän katseesta.

Rengashotelli on kiva tuote. Olemattoman vähän purnausta majoittuvilta ja iltarauha taattu myös hotellin henkilökunnalle.

Koska meille ei mahdu enää mitään, tuotekehittäjät ovat luoneet tuotteita, jotka eivät vie tilaa. Päinvastoin. Ne avartavat lompakkoa, nakertavat nopeasti mummun pikkuseteleistä kahisevan piparipurkin vapaasti hengittäväksi.

Tarkoitan sellaisia tuotteita kuin lainakatot, kaikenvaravakuutukset, sijoitusobligaatiot, auton huoltosopimukset ja kodin turvapalvelut. Meille myydään tunnetta, joka haisee pettymykseltä. Virkailija kassalla puhuu lapsenlapsensa ihottumasta ja nimet ovat paperissa. Joku jää voitolle ja se et ole sinä.

Kotikaupungissani kiinteistöpalvelu myy kodin turvapalvelupakettia, joka tuo turvallisuuden alle 40 eurolla kuukaudessa. Hintaan on saatu mahtumaan muun muassa se, että firma säilyttää kotisi vara-avainta.

Pankeista ei saa enää palvelua, niistä saa vain tuotteita. Sinulle huonoja, pankin näkökulmasta tuotteet ovat hyviä. Merkkihuoltamot myyvät paljon tuotteita joissa kurkistellaan pissapoikaan.

Viimeksi olen ihastunut rengashotelleihin. Enää ei puhuta renkaiden säilytyksestä. Hotellissa renkaillasi on hyvä olla. Joku oli onnistunut maksamaan talvikauden rengashotellipalvelusta 130 euroa. Rengashotellit muistuttavat, että kotioloissa renkaasi todennäköisesti varastetaan. Vielä kauheampi on valtava suuronnettomuuden riski joka kotivarastossa tulee. Näin luin. Palaessaan varastossa rengas aiheuttaa pysyvän hengitysteiden vamman(!), ellei heti kuolemaa. Haluaisitko sinä kuolla juuri eläkeiän kynnyksellä Avensiksen talvirenkaaseen?!

Rengashotelli on kiva tuote. Olemattoman vähän purnausta majoittuvilta ja iltarauha taattu myös hotellin henkilökunnalle. Jos on hyvä ja kallis hotelli, saa kuulemma bonarina ennakkoilmoituksen kuluneista renkaista.

Elämästä tulee vihdoin helppoa. Vain ostopäätösten teko on joillekin meistä vaikeaa.

Maallikkosaarnaaja Maasola