1. yle.fi
  2. Uutiset

Selviääkö sakoista selittämällä?

Mulla oli hirveä kiire hakemaan lasta päiväkodista! Vihkiminen alkaa vartin päästä! Kun kaasujalka on ollut liikenteessä liian painava, kuulee poliisi kuljettajilta kaikenkirjavia selityksiä.

liikenne

Ylikonstaapeli Antti Ikonen Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksiköstä tietää, että ylinopeuskäryn käydessä avautuu monen kuljettajan sanainen arkku.

Selittelemällä yritetään päästä pälkähästä tai ainakin puhua rangaistus mahdollisimman pieneksi.

- Se on kovin inhimillinen piirre ihmisessä. Selitykset kuunnellaan, mutta jos vaikka ylinopeus on tarpeeksi kova, niin eihän siitä selittämällä selviä. Pienimmistä rikkeistä annetaan kirjallinen tai suullinen huomautus, sanoo Ikonen.

Harkinnan tekee poliisi

Autoilijoilla saattaa olla käsitys, että puhe pehmentää poliisit, mutta kyse on paremminkin siitä, että virkavalta voi käyttää tietyissä rajoissa harkintaa.

Ylinopeudessa painaa vauhdin lisäksi myös muun muassa kulloinenkin ajokeli, liikennetilanne ja paikka, jossa ylinopeutta on ajettu.

Selittäminen on kovin inhimillinen piirre ihmisessä.

Ylikonstaapeli Antti Ikonen

- Harkintaa käytetään, koska se mahdollisuus on meille annettu. Jos ylinopeus on 3-8km/h, voidaan käyttää kirjallista huomautusta. Mikäli vauhtia taas on 9-20 km/h yli sallitun, niin se on rikesakko ja sitten kun vauhtia on 21 km/h yli sallitun tai enemmän, niin se on päiväsakkoja. Yläpäässä tulee ne nopeudet, joissa sitten kortti lähtee vakavan piittaamattomuuden tai törkeän liikketurvallisuuden vaarantamisen vuoksi, valottaa Ikonen.

Kun liikennevalvontaa suoritetaan tietyllä tieosuudella ja tietynlaisissa olosuhteissa, niin sakotuksessa pitää Ikosen mukaan olla kaikkia autoilijoita kohtaan tasapuolinen.

- Esimerkiksi 38 km/h ylinopeudesta satasen rajoitusalueella päiväsakot voi olla 16-24. Kun 20 päiväsakkoa ylitetään, niin kortti lähtee, tämä on pääsääntö. Toki, jos ylinopeus on risteyksessä tai siihen liittyy ohituksia tai ajovirheitä, niin ne tietysti päiväsakkojen määrää kerryttää. Tilanteissa pitää olla tasapuolinen autoilijoita kohtaan, toteaa Ikonen.

Ylinopeuksissa oman lievennyksensä tapauksiin tuo sekin, että tutkan näytöstä vähennetään kuskin hyväksi 3km/h.

Kahvipöytäkeskusteluissa puhutaan joskus myös siitä, että naiset anovat armoa armoa sakotustilanteissa ripsiä räpsyttelemällä.

- Kun tätä tehdään virkavastuulla, niin eipä silläkään ole kyllä vaikutusta.

Hengenvaarat asia erikseen

Laissa on myös omat luvut hätätapausten varalle. Jos ja kun kyse on hengenvaarallisesta tilanteesta ja ambulanssia ei ole saatavilla vaikkapa loukkaantuneen tai synnyttäjän sairaalaan kuljettamiseen, niin ylinopeus punnitaan jälkikäteen.

- Jos siinä on henki ja terveys vaarassa, niin varmaankin ylinopeus siinä väistyy. Mutta näissäkin tilanteissa jälkikäteen puntaroidaan, oliko siinä muita mahdollisuuksia vai ei, mutta sillä kertaa siihen ei takerruta, vaan asioita on aikaa miettiä hätäkyydityksen jälkeen.

Lue seuraavaksi