Hitaasti etenevä Iitin moottorirata kasvaa paperilla

Suunnitelmissa hulppeaksi monitoimikeskukseksi kasvanut hanke etsii rahoittajia. Eteenpäin on päästy kaava-asioissa, mutta myös esimerkiksi lupapuolella on vielä tekemistä. Kouvola odottaa vielä sopivaa hetkeä hypätä mukaan projektiin.

Kotimaa
Iitin moottoriradasta tulee lähes viiden kilometrin mittainen.
Iitin moottoriurheilukeskus on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2013-2014.Apex Design Ltd./Scott Wilson

Iittiin suunnitteilla oleva moottoriurheilukeskus etenee pienin askelin. Kaavoittamissopimus kunnan ja ratayhtiö Kymi Ring Oy:n kanssa on saatu valmiiksi. Viimeisin askel oli kaavoittajan palkkaaminen. Tehtävän sai Sito oy.

Suunnitelmat moottoriradasta käynnisti alun perin Kouvolan seudun kuntayhtymä. Kuntaliitoksen jälkeen 2009, hanketta johti Kouvolan kaupunki. Nyt projektia vetää osakeyhtiö Kymi Ring, jonka suurimmat osakkaat ovat A. Ahlström Oy ja Iitin kunta.

Kouvola painoi jarrua, eikä lähtenyt mukaan osakeyhtiöön. Kaupungin päättäjien mielestä hankkeeseen muun muassa liittyi Iitin puolella liiaksi alueen ja kiinteistöjen kehittämistä, mikä ei kuulu Kouvolan tehtäviin.

Moottoriratahanke onkin paisunut suunnitelmissa hulppeaksi kokonaisuudeksi. Alkuperäiset suunnitelmat kasvoivat moninkertaisiksi sen jälkeen, kun kansainvälinen autourheiluliitto FIA rahoitti selvityksen siitä, mitä keskukseen tarvitaan kisaradan lisäksi. Nyt suunnitelmissa on esimerkiksi hotelli, yrityspuisto, huvipuistolaitteita, pieni terveyskeskus ja tuulivoimapuisto, josta saadaan sähköt koko keskuksen tarpeisiin.

Radalla voisi kisata Formula ykkösiä lukuun ottamatta kaikki muut kansainväliset kilpailut. Moottoriurheilun lisäksi alueelle tulisi ajokoulutus- ja elämyskeskus.

Ympäristölupaa ja rahoitusta vailla

Moottoriurheilukeskukselle on varattu 180 hehtaarin tontti valtatie 12:n vieressä. Melu- ja luontoselvitykset on tehty viitisen vuotta sitten. Ne näyttävät hankkeelle pääosin vihreää valoa. Varsinaista ympäristölupaa ei ole kuitenkaan vielä haettu.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus odottaa Kymi Ringiltä parhaillaan myös hakemusta YVA-menettelyn tarveharkinnasta. ELY-keskuksesta kerrotaan, että YVA-menettely saattaa olla tarpeen hankkeen kokoluokan vuoksi.

Puutteita on vielä myös rahoituksessa. Rahoitusta on etsitty muun muassa Venäjältä ja neuvottelut valtionrahoituksesta ovat Kymi Ringin puheenjohtaja Kari O. Sohlbergin mukaan jatkuvasti vireillä. Toistaiseksi valtio on varannut hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa.

Vaikka Kouvola ei lähtenyt ratayhtiöön mukaan, on periaatepäätös kahden miljoonan euron panostuksesta olemassa. Kaupunkia kiinnostaa etenkin keskukseen suunniteltu raskaan kaluston ajokoulutuskeskus. Kouvolassa on kyseistä koulutusta paljon muun muassa varuskuntien vuoksi.

Tykkimäen rata maapohjaksi yrittäjille

Kouvola odottaa vielä sopivaa hetkeä hypätä mukaan projektiin. Alun perin yksi kaupungin lähtökohdista ratahankkeeseen panostamisessa oli se, että Iitin rata vapauttaisi Tykkimäen moottoriradan alueen myytäväksi elinkeinoelämän käyttöön.

Tykkimäen moottorirataa on kunnostettu viime vuosina, jotta siellä on voitu ajaa rallicrossin EM-kilpailuja. Kouvolassa tehdään päätökset myös Tykkimäen radan suhteen vasta myöhemmin, mutta selvää on, ettei kahta kansainvälisen tason rataa tulla pitämään yllä parinkymmenen kilometrin säteellä toisistaan.

Kymi Ring on pitänyt maltillista linjaa tiedotuksessaan hankkeen kokonaiskustannuksista ja aikatauluista. Kesäksi lupaillaan kuitenkin uutisia, jotka liittyvät mahdollisesti rahoitukseen. Syksyllä on jo aikomus kartoittaa mahdollisia toimijoita alueelle.

Keskuksessa on aiottu aloittaa toiminta jossakin muodossa vuonna 2016. Suunnitelman mukaan keskuksen pitäisi olla valmis 2018, mutta Kymi Ringin kaavailut saattavat jatkaa kehitystyötä aina 2020-luvulle asti.