Ajokieltoja määrätään entistä enemmän - poliisilaitoksille ilmoituksia oudosti ajavista vanhuksista

Poliisilaitokset ympäri maata saavat yhä enemmän ilmoituksia oudosti ajavista ikäihmisistä, kertoo Liikkuva poliisi.

Kotimaa
Liikennettä Mannerheimintiellä Helsingissä.
Yle

Tieliikenteessä määrätään ajokieltoja entistä enemmän. Toistaiseksi voimassa olevia ajokieltoja on määrätty parin viime vuoden aikana liki tuhat enemmän kuin aiemmin, ilmenee Liikenteen turvallisuusviraston Trafin rekisteristä. Syitä ovat päihteet, terveydentilan muutokset, alkoholi ja huumausaineet.

Liikkuvan poliisin mukaan liikenteessä näkyy yhä enemmän kuljettajia, joiden terveys auton ajamiseen on vajavainen. Vaikka suurin liikenteen turvallisuusuhka ovat päihteet, yhä useammin liikenteessä näkyy ikääntyneitä kuskeja, joiden ajokyky ei ole enää kohdallaan. Entistä useammin myös muut tiellä liikkujat ilmoittavat oudosti ajavasta vanhuksesta.

Suomessa ajokortti on noin 600 000:lla yli 70-vuotiaalla. Liikkuvan poliisin tietojen mukaan noin 50 000:lla 80 - 84-vuotiaalla vanhuksella oli ajokortti viime vuonna, mikä on lähes puolet enemmän kuin vuonna 2006. Kuinka moni todella ajaa, sitä on mahdotonta sanoa. Vaikka alle 20-vuotiaat aiheuttavat enemmän kolareita kuin ikääntyneet, ja päihteet ovat kestoriesa, yhä useampi seniori ajaa liikenteessä kasvavalla riskillä, kertoo Liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala.

- Kyllä sieltä ikääntymisestä tulee mukana erilaisia sairauksia, jotka vaikuttavat ajamiseen ja mahdollisuuteen liikkua siellä liikenteessä turvallisesti, mutta tietysti päihteet on sellainen iso asia, joka on aina pinnalla.

Poliisilaitoksille yhä enemmän ilmoituksia kummallisesti ajavista vanhuksista

Lääkärit ilmoittavat poliisilaitoksille, milloin henkilön ajokyky on heikentynyt. Lääkäri ei ilmoita varsinaista diagnoosia, mutta kertoo johtopäätöksensä ja toimenpide-ehdotuksensa poliisille. Poliisi päättää sen jälkeen toimenpiteistä. Ongelma on, että poliisilla ei ole yhtä keskitettyä rekisteriä mistä selviäisi, miksi ajokielto on määrätty.

Liikkuvalla poliisilla on kuitenkin hyvä kenttätuntuma, miten eri poliisilaitoksille on tullut ilmoituksia esimerkiksi ikääntyneiden ajoterveydestä.

- Mitään suurta lisäystä ikääntyneiden heikentyneestä ajoterveydestä ei ole kantautunut, mutta eri puolilla Suomea on tullut jonkin verran aiempaa enemmän kanssaliikkujien ilmoituksia oudosti ajavista ikääntyneistä.

- Nämä sairaudet alkavat tulla esille, ja se näkyy siinä että poliisilaitoksille on tullut paljon ilmoituksia ajotavasta, joka kiinnittää huomiota. Kerrotaan että joku ajaa muuta liikennettä hitaammin, tai näyttää siltä että ajamiseen pitää puuttua, kertoo Rantala.

Liikkuva poliisi kuitenkin korostaa, että ikäihmisillä on yhtälaiset oikeudet liikenteessä kuin muillakin, eikä iän takia pidä ketään syrjiä. Sitä paitsi nuoret kuljettajat aiheuttavat enemmän kolareita kuin vanhat, Rantala muistuttaa.

Lääkärit toivovat EU-direktiivistä helpotusta

Lääkäreitä on aika ajoin arvosteltu siitä, etteivät he riittävän hanakasti ilmoita poliisille ikäihmisten heikentyneestä ajokyvystä. Lääkäriliitto myöntää, että esimerkiksi maaseudulla ilmoituskynnys saattaa joskus olla korkeampi kuin muualla, kun kokemus auttaa ikääntynyttä kuljettajaa.

- Kun on kokemusta ajamisesta, niin kompensoihan se kokemus tiettyyn määrään asti. Kun vastaantulijoitakin on vähän, niin ehkä siellä on sellainen "käyköön armo oikeudesta" -asenne, sanoo Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Risto Ihalainen.

Uusi EU-direktiivi saattaa helpottaa lääkäreiden joskus kiusalliseksi kokemaa ilmoitusvelvollisuutta. Tämän vuoden alusta yli 70-vuotiaiden kuskien ajoterveys tarkistetaan terveysvalvonnassa kahden tai viiden vuoden välein ajokorttiluokasta riippuen.Vielä järjestelmä ei ole täydellä teholla toiminnassa, mutta siitä toivotaan helpotusta esimerkiksi muistisairauksien ja muiden aivosairauksien tehokkaampaan tunnistamiseen.

- Toivomme vastaanotolla tapahtuvan ilmoittamisen vähentyvän sen jälkeen, kun tällainen suunnitelmallinen terveysvalvonta toimisi, sanoo Ihalainen.

Lääkäriliitolla on ollut toiveena, että Suomeen perustettaisiin ajoterveyden arviointikeskus, mihin koottaisiin keskitetysti tietoa ajoterveydestä. Siellä voitaisiin myös keskitetysti testata, jos ajoluvan haltijan ajokykyä epäillään. Lääkäriliiton mukaan se parantaisi ihmisten oikeusturvaa.

Myös Liikkuva poliisi suhtautuu siihen myönteisesti, koska keskus kokoaisi yksityiskohtaiset tiedot ajokieltopäätösten taustalla. Sosiaali- ja terveysministeriö ei ole ajatukselle lämmennyt lähinnä kustannusten takia. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei ota sen enempää kantaa ajoterveyden arviointikeskuksen perustamiseen. Johtava asiantuntija Kimmo Pylväs kertoo, että jonkinmoinen pulma on, että poliisilla ei ole keskitettyä rekisteriä, mistä syystä esimerkiksi ajokiellot on määrätty.