Alkoiko karkkiralli Viroon? "Makeisveron vaikutukset alkavat ilmeisesti näkyä"

Suomalaiset ostivat Virosta aiempaa enemmän makeisia. Vastaavasti lääkkeitä ja jalkineita ostettiin aiempaa vähemmän. Puolet Viroon matkustavista pitää hintatasoa matkan keskeisenä syynä Kaupan liiton kyselyssä.

Kotimaa
Tallinnan satama.
Arkistokuva Tallinnan satamasta.Yle

Suomalaisten kulutus nousi Virossa jälleen uuteen ennätykseen viime vuonna. Suomalaiset matkailijat ostivat tuotteita ja palveluja 501 miljoonan euron arvosta. Kasvua edellisestä vuodesta kertyi kahdeksan prosenttia, mikä oli hieman vähemmän kuin kahtena aiempana vuonna.

Viron alhaisempi hintataso on monille suomalaisille keskeinen syy matkustaa etelänaapuriin. Puolet Viroon matkustaneista kertoo Kaupan liiton kyselyssä, että matkan olennaisena syynä oli alhaisempi hintataso. Kolme vuotta sitten reilu kolmannes suomalaisista kertoi matkustaneensa Viroon hintatason takia.

Toissa vuonna kuluttajapalveluiden hinnat olivat Virossa noin 52 prosenttia Suomen hinnoista ja kuluttajahyödykkeiden hinnat noin 75 prosenttia Suomen hinnoista. Kaupan liiton mukaan hintojen merkitys on suuri erityisesti Viroon matkustaville lapsiperheille sekä Virossa usein matkustaville.

- Hintojen merkitys matkan syynä on kolmessa vuodessa kasvanut dramaattisesti usein Virossa matkustavian keskuudessa. He myös kertovat hintojen merkityksen edelleen kasvavan, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Lääkkeiden ja jalkineiden ostaminen vähentynyt

Hintatietoisimmat hankkivat Virosta satunnaisia matkailijoita enemmän varsinkin alkoholia, elintarvikkeita ja lääkkeitä. Lääkkeiden tuonti Virosta on kuitenkin vuoden aikana laskenut selvästi. Lääkkeiden lisäksi jalkineiden hankkiminen Virosta on vähentynyt. Lääkkeitä toi vuoden aikana 18 prosenttia ja jalkineita 15 prosenttia suomalaisista.

Makeisia suomalaiset sen sijaan ostavat Virossa entistä enemmän. Karkkia Virosta hamusi 58 prosenttia suomalaismatkailijoista.

- Makeisveron vaikutukset alkavat ilmeisesti näkyä usein Virossa matkaavien ostoksissa. Tämä oli jopa yllättävä havainto tämän vuoden kyselyssä, Kurjenoja toteaa.

Viron matka merkitsee monille edullisten alkoholiostosten tekemistä. Yli 80 prosenttia Virossa käyvistä suomalaisista tuokin maasta tuliaisina alkoholia. Yleensä suomalaiset kantavat tai kärräävät juomansa kotimaahan. Kaupan liiton kyselyn mukaan lähes neljäsosa hakee ja tuo juomansa autolla.

Muista tuotteista aikuisten vaatteita ostaa Virosta 48 prosenttia suomalaisista, elintarvikkeita 41 prosenttia, tupakkaa 36 prosenttia, kosmetiikkaa 23 prosenttia ja lasten vaatteita 18 prosenttia Virossa käyneistä suomalaisista.

Ravintola- ja kahvilapalveluja käyttää Virossa suurin osa suomalaisista eli 88 prosenttia. Hotelleja käyttää 69 prosenttia ja erilaisia kylpyläpalveluja 27 prosenttia. Joka viides asioi apteekissa, kampaajalla tai käy kulttuuririennoissa.

Suurin Viro-into taittunut

Kaupan liiton kyselyn mukaan Viron matkailun huippu on mahdollisesti saavutettu. Nykyään viidennes eteläsuomalaisista matkustaa Virossa vähintään kaksi kertaa vuodessa. Tämä ryhmä muodostaa kolmanneksen kaikista Viron kävijoistä.

Suomalaiset ovat edelleen suurin ulkomaalaisten matkailijoiden ryhmä Virossa. Seuraavaksi eniten maassa käy venäläisiä, saksalaisia, ruotsalaisia ja latvialaisia.

Vaikka Kaupan liiton kyselyn perusteella suurin into Virossa matkailuun näyttää olevan ohi, on liitto huolissaan Suomen veroratkaisujen vaikutuksista.

- Kulutusverotuksen kiristäminen edelleen voi kuitenkin lisätä matkustusaikomuksia ja kulutusta Virossa. Varsinkin kun juuri tehdyn arvonlisäverotuksen kiristyksen lisäksi kiristetään suosikkituliaisten eli alkoholin, makeisten ja tupakan verotusta, arvioi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.