Helsinkiin tulossa kuusi uutta pyöräbaanaa

Kesällä 2012 avattu Helsingin keskustaa halkova pyörätie eli Baana sai valtavan suosion. Nyt Helsinki aikoo rakentaa vastaavia Baanoja kuusi lisää. Helsinkiin halutaan kattava pyöräliikenteen runkoväylien verkko, jotta pyöräily lisääntyisi entisestään.

Kotimaa
Baana-pyörätie Helsingissä.
Ampumatapaus sattui Baana-pyörätiellä Helsingin keskustassa. Kuvan ihmiset eivät liity tapaukseen.Liisa Saarinen

Helsinki käynnistää tänä vuonna kuuden pyöräliikenteen runkoväylän eli Baanan suunnittelun. Helsinkiin suunnitellaan koko kaupungin kattavaa pyöräliikenteen runkoväylästöä, eli baanaverkkoa.

Suunnitellulla baanaverkolla on mittaa kaikkiaan 160 kilometriä, joka koostuu sekä uusista osuuksista että parannettavista nykyisistä pyöräteistä. Tavoitteena on lisätä pyöräilyn houkuttelevuutta entistä pidempien työ- ja koulumatkojen kulkumuotona.

Baanojen suunnitteluun 200 000 euroa

Helsingin kaupungin talousarviossa 2013 on varattu 800 000 euroa pyöräilyn edistämiseen. Baanojen suunnitteluun varataan tänä vuonna 200 000 euroa. Kaupunki varaa rahaa myös pyörien liityntäpysäköinnin parantamiseen.

Baanat ovat autoliikenteestä eroteltuja laadukkaita pyöräteitä, jotka yhdistävät seudun suurimmat asuinkeskittymät suurimpiin työpaikkakeskittymiin ja kampusalueisiin. Tänä vuonna käynnistetään Baanaverkon suunnittelu, toteutettavuustarkastelut ja yksityiskohtainen Baanojen suunnittelu.

Laskureita lisää suunnitteilla

Helsingin ensimmäinen pyöräilijämääriä reaaliajassa seuraava laskuri asennettiin Finlandiatalon ja Ruoholahden välisen Baanan varrelle. Helsingin suunnitelmien mukaan laskureita tarvitaan lisää, jolloin ne palvelisivat koko kaupungin pyöräilijämäärien seurantaa. Myös seurantajärjestelmää on tarpeen kehittää.

Helsinki on kertonut aikaisemmin tähtäävänsä maailman tunnetuksi pyöräilykaupungiksi Amsterdamin ja Kööpenhaminan rinnalle.

Helsinki on ehdolla vuoden 2015 järjestettävän pyöräilykonferenssin isäntämaaksi.