Museo mainosti - tulokset laihoja

Lahden kaupunginmuseon viime vuotinen mainoshankinta on jäänyt tarkastuslautakunnan tarkastuksessa kiinni. Huomattava hankinta olisi pitänyt kilpailuttaa, mutta sitä ei tehty.

mainonta

Museo haki näkyvyyttä ja kävijöitä yhteensä 200 000 euron hintaisella markkinnoilla. Panostuksista 145 000 euroa meni tamperelaiselle mainostoimistolle ja 50 000 euroa MTV Oy:lle.

Mainonta vei museon rahat ja viime syksynä valtuusto myönsi lisärahaa 120 000 euroa tukirahastosta.

Mainoskampanjan vaikutukset jäivät tarkastuslautakunnan mukaan vähäisiksi. Tarkastuslautakunta pitää museon panostusta korkeana, ottaen huomioon museon taloudelliset resulssit.

Tarkastuslautakunnan mukaan mainospalvelut on hankittu kahdelta palveluntuottajalta ja molempien osalta ylittyi hankintalain 15 §:ssä määritelty kansallinen kynnysarvo. Tästä huolimatta palvelujen hankintaa ei ole kilpailutettu.