Tietojärjestelmä otettiin käyttöön nopeassa aikataulussa

Husin radiologisen tietojärjestelmän ongelmat juontavat juurensa epäonnistuneeseen kilpailutukseen. Nimettömänä esiintyvä lääkäri vaatii järjestelmän käyttöönotosta riippumatonta selvitystä.

Kotimaa
hus
Yle

Hus on käyttänyt digitaalista PACS- järjestelmää runsaan kymmenen vuoden ajan. PACS (Picture Archiving and Communications System) on kuvien arkistointi- ja siirtojärjestelmä.

Husissa on käytössä useita digitaalisia potilastietojärjestelmiä, joiden välillä PACS-järjestelmä välittää tietoja, kuten röntgenkuvien lausunnot ja lähetetiedot.

Hus käyttää Agfa HealthCaren toimittamaa PACS-järjestelmää, jonka tuotenimi on Impax. Agfan järjestelmä on ollut käytössä alusta asti.

Kilpailutuskiista sovittiin salaisella sopimuksella

Hus-Röntgen (nykyinen Hus-Kuvantaminen) kilpailutti PACS-järjestelmän uusimisen vuosina 2007 - 2008. Kilpailutuksen voitti GE Healthcare Finland. Hankintapäätös tehtiin lokakuussa 2010.

GE:n järjestelmää ei kuitenkaan saatu toimimaan ajoissa. Hus vaati GE:ltä mönkään menneestä hankkeesta yhdeksän miljoonan euron korvauksia oikeusteitse. Kanne kuitenkin vedettiin pois Helsingin käräjäoikeudesta, kun Hus ja GE pääsivät kiistassa sopimukseen tammikuussa 2011.

Hus-Kuvantamisen toimitusjohtaja Jyrki Putkonen ei halua paljastaa, kuinka paljon Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri sai korvauksia.

- Sopimus on salainen. Ei se meidän puolelta ollut huono siinä mielessä. Toki olisimme halunneet sen järjestelmän. Se oli ykköstavoite, mutta se ei aiheuttanut meille kustannuksia.

Uusi päivitys käyttöön ilman kilpailutusta

Koska GE-hanke kariutui, Hus päätti ostaa vanhan kumppanilta Agfalta PACS-järjestelmän päivityksen ilman kilpailutusta. Hus perusteli kilpailutuksen ohittamista sillä, että vanhan järjestelmän tuki oli loppumassa ja uusi tarvittiin nopeasti. Muuten esimerkiksi leikkaustoiminta olisi jouduttu keskeyttämään.

Päivitetyn Impax-version piti olla käytössä alkuvuonna 2012. Testauksissa ilmeni ongelmia, mutta järjestelmä otettiin käyttöön osittain toimivana toukokuussa. Häiriöiden varalle ei tuolloin ollut varsinaista varajärjestelmää. Varajärjestelmää rukataan edelleen toimintakuntoon.

Toimitusjohtaja Putkosen mukaan järjestelmä oli periaatteessa valmis käyttöön, sillä se on kaupallinen tuote ja testattu käytössä muualla. Hänen mukaansa järjestelmää testattiin riittävästi.

- En tiedä ihan kaikkia yksityiskohtia, mutta niin pitkälle testattiin kuin oli mahdollista. Toki on aina joitain asioita, jotka tulevat esiin vasta todellisessa ympäristössä.

Järjestelmän osat eivät keskustele virheettömästi

Yksi syy käyttöhäiriöihin on se, että pääjärjestelmä (PACS) keskustelee huonosti siihen integroitujen muiden järjestelmien kanssa.

Radiologit tekevät lausuntonsa puheentunnistuksella, jossa on itsessään ongelmia. Järjestelmään Integroitu puheentunnistus ei myöskään toimi virheettömästi osana pääjärjestelmää. Lausunnot eivät aina kulje järjestelmien välillä.

Toimitusjohtaja Jyrki Putkosen mukaan suurin osa radiologeista on tyytyväisiä käytössä oleviin laitteisiin.

- Meillä yli 90 prosenttia lausunnoista tulee puheentunnistuksella. Hyvin suuri osa radiologeista ei missään tapauksessa luopuisi puheentunnistuksesta. Laatu on niin paljon parempaa, ja lausunto on heti kliinikoiden [hoitavien lääkäreiden] käytössä, toimitusjohtaja Jyrki Putkonen vakuuttaa.

Husin viime vuoden toimintakertomuksesta voi lukea, että uuden järjestelmän käyttöönotto ja automaattinen puheentunnistus ovat heikentäneet radiologityön kustannustehokkuutta.

- Kustannustehokkuus on vaikea kysymys. Meillähän on mennyt näihin katkoihin ja muuhun aika paljon työtä. Projektityötä ja radiologintyötä mennyt paljon hukkaan silloin, kun järjestelmä ei toimi. Se on ihan selvä asia. Mutta se pitkällä aikavälillä varmasti parantaa [kustannustehokkuutta], lyhytaikaisesti se on heikentänyt, Putkonen sanoo.

Lääkäri kaipaa selvitystä

Haastattelemamme lääkärin mielestä vastuu ongelmista ei ole viime kädessä järjestelmän toimittajalla, vaan Husilla, jonka pitäisi järjestää toimiva varajärjestelmä häiriöiden varalta.

Koko järjestelmän käyttöönotosta pitäisi lääkärin mielestä tehdä riippumaton selvitys.

- Minä peräänkuuluttaisin tässä ulkopuolista selvitystä.

Myös toinen lääkäri ihmettelee sitä, että terveydenhuollossa on käytössä järjestelmiä, joiden toiminta kangertelee toistuvasti.

- Vaikea kuvitella, että teollisuuteen tai muualle noin huonoja järjestelmiä otetaan käyttöön.

Radiologisen tietojärjestelmän käyttäjäjoukko on laaja. Sitä käyttää 160 radiologin lisäksi tuhannet hoitavat lääkärit. Potilaille tehdään kuvantamistutkimuksia yli 30 toimipisteessä Uudellamaalla.

Husissa hoidetaan vuosittain lähes puolta miljoonaa potilasta. Erikoissairaanhoitoon tulee potilaita myös muualta Suomesta. Työntekijöitä Husissa on yli 21 500.