yle.fi-etusivu

Pelialalla paiskitaan oikeita töitä

Pelialasta odotetaan tulevaisuuden työllistäjää. Kajaaniin rakennetaan määrätietoisesti pelikeskittymää vastaamaan isojen kansainvälisten markkinoiden kysyntään. Pelialan osaajien keskittymään sisältyy opiskelun lisäksi yritystoimintaa.

media
Kuva Starcrossed-pelistä.
Kajak Games

Peliala ala kasvaa kovaa vauhtia. Muutaman vuoden sisällä Suomessa aukeaa 8 000 pelialan työpaikkaa, kertoo Kimmo Nikkanen Kajaanin ammattikorkeakoulusta. Ala tarjoaakin töitä erityisesti nuorille.

- Tyypillisesti ala työllistää alle 30-vuotiaita. Tämä on tärkeää, kun asiaa katsoo Kajaanin ja Kainuun näkökulmasta.

Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan koulutus on tuottanut jo 15 pelialan yritystä. Työntekijöitä yrityksissä on 120. Pelialalla keskiansio on 3 500 euroa kuukaudessa.

Kainuussa pitäisi oikeasti ymmärtää, että juuri tällaista me tarvitsemme

Kimmo Nikkanen

- Olemme laskeneet, että ensi vuoden loppuun mennessä jalalle saadaan 40 yritystä. Samalla kyse on elokuvista, sillä elokuvat ja pelit tukevat toisiaan. Ala on selkeästi nouseva sekä Kainuussa että muualla, sanoo Nikkanen.

- Tämä on iso juttu. Kainuussa pitäisi oikeasti ymmärtää, että juuri tällaista me tarvitsemme. Me tarvitsemme innostuneita ja hyvin palkattuja nuoria, jotka rakentavat tänne yritystoimintaa, Nikkanen jatkaa.

Käsitykset pelialasta vain puuhasteluna eivät hidasta alan kasvua, uusien yritysten syntymistä tai opiskelijoiden kiinnostusta alasta, vakuuttaa Timo Surma-aho Kainuun Edusta.

- Täytyy muistaa, että me olemme Suomessa hyvin pienellä markkina-alueella. Suuret markkinat löytyvät Yhdysvalloista ja Kauko-Idästä, missä on miljareja pelaajia. Pelialaan kannattaa siis satsata julkisia varoja, jotta ala kehittyisi myös Kainuussa vastaamaan isojen markkinoiden kysyntään.

"Kaikki pelaaminen ei ole mättämistä"

Peliala on paljon muutakin kuin pelien tekemistä ja pelaamista. Samalla kehitetään erilaisia sovelluksia myös kainuulaisten yritysten tarpeisiin. Esimerkiksi terveydenhuollon ja pelaamisen yhdistämisestä on puhuttu jo vuosia.

- Meillä on jo syntynyt esimerkiksi aivohalvauspotilaan kuntoutuspeli. Meillä on urheilukuntoutusta, matematiikan opetuspelejä ja erilaisia ongelmanratkaisupelejä. Kaikki pelaaminen ei ole mättämistä eli esimerkiksi sota- tai taistelupelien pelaamista, korostaa Kimmo Nikkanen.

Kainuussa on juuri käynnistynyt hanke, jossa teollisuusyritysten käyttöliittymiiin haetaan pelillisyyttä. Tarkoituksena on tehdä sellaisia tuotteita markkinoille, joilla on kansainvälisiä mahdollisuuksia.

Parin vuoden kuluttua tulemme näkemään ihmeellisiä juttuja.

Kimmo Nikkanen

Nikkasen mukaan yritysmaailma on ottanut pelialan hyvin vastaan.

- Tapaamme torstaina 27 sijoittajaa, jotka tutustuvat peleihimme ja sovelluksiimme. Parin vuoden kuluttua tulemme näkemään ihmeellisiä juttuja, joita voidaan tehdä pelien kautta.

Kajaanissa julkaistiin keskiviikkona ensimmäisenä Suomessa pelikirja Art Unknown, jossa esitellään 30 peliä ja 20 artistia. Kainuussa kehitetyistä peleistä odotetaan maailman hittejä.

- Pelit syntyvät pelikeskittymissä, jota me rakennamme sinnikkäästi Kainuuseen. Kun mahdollisimman paljon alan osaajia on samassa paikassa, siitä syntyy synergiaa. Peliala on Kajaanille aivan valtava mahdollisuus, uskoo Timo Surma-aho.

- Suomesta esimerkiksi Rovio on jo valloittanut maailman. Meidän pelitalossa Kajaanissa on peli, jolla on jo 12 miljoonaa latausta. Lisäksi useilla peleillä on jo yli 100 000 latausta. Kajaanilaiset ovat myös voittaneet monia isoja kilpailuja pelialan sisällä, nostaa Nikkanen esiin saavutuksia.