Ministeri reagoi Ylen tietoihin: Ajokortti on liian kallis

Myös eurooppalaisessa vertailussa Suomi on hintakärjessä.

Kotimaa

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Valitse karttanäkymään ajokortin euromääräinen hinta tai hinta jaettuna BKT henkeä kohti ostovoimapariteetin mukaan, BKT/capita (PPP).Lähde: Autoliitto, FIA, ACP Magazine (Portugalin autoliiton lehti)

Ajokorttien hinnat ovat nousseet viime vuosina ja suuri hintahyppäys tapahtui uuden ajokorttilain tultua voimaan vuoden alusta. Etenkin opetuslupaopetuksen hinta on noussut roimasti, koska siihen kuuluu lain myötä nykyään pakollista opetusta ajokoulussa.

Autoliiton laskelmien mukaan autokoulussa ajettavan ajokortin keskihinta Suomessa on kivunnut noin 2500 euroon. Opetuslupaopetuksen hinta on lakiuudistuksen myötä lähes kolminkertaistunut. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on havahtunut ajokortin hinnan kalleuteen.

- Ajokortin hinta on liian korkea. Olemme saaneet paljon palautetta, että nuorilla ei ole samanlaista mahdollisuutta hankkia korttia. Täytyy katsoa, että yhdenvertaisuus toteutuu myös tässä asiassa.

Kyllönen aikoo selvittää, mistä ajokortin hintakehitys johtuu ja miksi lainvalmistelussa lasketut hinta-arviot edellisen hallituksen aikana vuonna 2010 eivät pidä paikkaansa.

- Selvitystyö alkaa näinä päivinä. Minua kiinnostaa tietää, miksi kustannusarviot eivät pidä paikkaansa. Selvitämme ajokortin hinnan ennen uudistusta ja mistä se koostui sekä nykyisen hinnan ja mitä sillä saadaan. Ajokortin hinta on kieltämättä kallistunut huimasti.

Liikenneministeri lupaa, että selvitystyön tulosten jälkeen pohditaan korjaustoimenpiteitä. Kyllönen ei vielä halua ottaa kantaa, mitä toimenpiteet voisivat olla, mutta lainmuutoskaan ei ole pois suljettu. Kyllösen mukaan kannattaa myös pohtia millaisia joustoja ajokorttiopetukseen voi lisätä.

- Viesti kouluilta on ollut, että teoriatunteja ja opetusta pitäisi järjestää joustavasti koulumaailman kanssa. Liikenneturvallisuuden opettamisen voisi aloittaa jo pienestä pitäen. Tätä pitää miettiä opetustoimen ja opetusministerin kanssa.

Suomi ajokorttihintojen kärjessä Euroopassa

Suomalainen ajokortti on tyyris myös eurooppalaisessa vertailussa. Autokoulujen kantoja edustava Suomen Autokoululiitto korostaa, että erilaiset käytännöt tekevät hintavertailusta vaikeaa.

- Opetusmäärät ovat hyvinkin erilaisia ja hinnat eivät ole vertailukelpoisia, vaikka saman direktiivin alla ollaan. Thaimaassa ajokortti maksaa noin 10 euroa eli hintaa pitää verrata koulutuksen määrään ja tasoon, sanoo toimitusjohtaja Seppo Asikainen.

Autoliitto on kritisoinut lakiuudistusta ärhäkkäästi. Liiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa, että monissa maissa kortin ajamisessa on paljon enemmän joustoa.

Esimerkiksi Espanjassa ei ole lainkaan pakollisia teoria- ja ajotunteja. Niitä otetaan tarpeen mukaan. Ruotsissa puolestaan noin 90 prosenttia tutkinnoista ajetaan opetusluvalla.

- Kortin hinta on paljon halvempi Ruotsissa kuin Suomessa ja Ruotsi on liikenneturvallisuuden kärkimaita, sanoo Nieminen.

Liikenneministeri Merja Kyllönen tunnustaa, että eurooppalaisessa vertailussa Suomi on hintojen kärkijoukoissa.

- Kulut ovat toki meillä monella tapaa kalliimmat kuin muualla Euroopassa, mutta hintakehitys on ollut muita vauhdikkaampaa, Kyllönen arvioi.

Autoliitto: Autokouluilla nykyään hintamonopoli

Autoliiton mukaan autokoulut ovat saaneet uudistuksen myötä vihreän valon rahastaa. Pasi Nieminen vertaa tilannetta hintamonopoliin.

- Uudistus on johtanut monopoliasemaan, koska nuorilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käydä ajokoulua saadakseen ajokortin. Autokoulut voivat vaikuttaa opetuslupaopetuksen kokonaishintaan, koska se on vapaasti hinnoiteltava asia. Kun kustannukset nousevat, niin merkittävä osa opetuslupaoppilaista siirtyy autokoulun normiasiakkaaksi. Yleensä pyritään siihen, että tulee lisää kilpailua. Tässä mennään toiseen suuntaan, arvioi Nieminen.

Suomen Autokoululiitto tyrmää kritiikin monopoliasemasta. Toimitusjohtaja Seppo Asikaisen mukaan ajokoulut eivät pääse rikastumaan opetuslupaoppilailla.

- Ei pidä paikkaansa. Autokouluilla keskinäinen kilpailu on todellista. Opetuslupaoppilaita tulee alle kaksikymmentä autokoulua kohden. Asiakkaana se on täysin hyttynen, Asikainen alleviivaa.

Suomen Autokoululiiton mukaan uudistus tehtiin turvallisuusnäkökulmasta. Hintoja nostaa ennen kaikkea yleisen kustannustason nousu. Pallon hintojen kurissapitämisestä Asikainen siirtää valtiovallalle.

- Valtio vie vuodessa autokouluoppilailta yli 30 miljoonaan arvonlisäveroina vuodessa. Jos se otetaan pois, autokoulujen hinnat laskevat noin 20 prosenttia.

Autoliiton lääke hintojen suitsimeen on istumapakon höllentäminen tunneilla, jolloin esimerkiksi teorian voisi opetella etänä. Vastavuoroisesti osaamista mittaavaa ajokoetta voisi kiristää.