RSO:n ensi kausi on rohkeasti teematon

Radion sinfoniaorkesterin tuleva ylikapellimestari Hannu Lintu ei halunnut ensimmäisen kautensa ohjelmistoon painotuksia. Musiikkitalossa alkaa ensi syksynä orkesterin oman soinnin etsiminen.

kulttuuri
Hannu Lintu
Hannu Lintu Yle

Radion sinfoniaorkesterin ensi kauden suunnittelua on ohjannut yksi sana: monipuolisuus. Toinen osuva luonnehdinta voisi olla turhan painottamisen puute.

Ylikapellimestarina syksyllä aloittava Hannu Lintu sanoo halunneensa välttää takertumisen yksittäisiin teemoihin.

- Haluan, että jokainen konsertti on houkutteleva. Siinä on oltava houkutteleva ohjelma tai solisti tai kapellimestari. Tai sitten RSO:n suorituksen itsessään on oltava houkutteleva.

Täysin teematon ei RSO:n ensi kausi ole. Linnun johtamat 18 Musiikkitalon konserttia televisioidaan suorina lähetyksinä Yle Teemalla.

RSO kantaesittää kaudella kuusi orkesteriteosta.

"Musiikkia ei tarvitse ymmärtää"

Hannu Lintu on jo aiemmissa haastatteluissaan puhunut RSO:n merkityksestä uuden musiikin esittäjänä.

- Jo velvollisuuksiimme kuuluu, että pitää soittaa suomalaista uutta musiikkia. Lisäksi meidän pitää soittaa uutta kansainvälistä musiikkia, joka jää helposti hyvän suomalaisen musiikin jalkoihin. Sitten pitää vielä soittaa sellaista musiikkia, jota sinfoniaorkesteri tavallisesti soittaa.

Nykymusiikkia on varsinkin viime aikoina arvosteltu vaikeasti ymmärrettäväksi. Tämän väitteen Lintu tyrmää.

- Musiikkia ei ole tehty ensisijaisesti ymmärrettäväksi, vaan koettavaksi. Ymmärrettävyyden hakeminen sulkee mielen niin että jäämme ilman musiikin tarjoamaa sisäistä kokemusta. Joudumme umpikujaan, jos suhtaudumme musiikkiin liian analyyttisesti.

Uuden rinnalla RSO esittää ensi kaudellaan kuitenkin paljon vanhoja suurteoksia - esimerkiksi Beethovenin 9. sinfonian ja Verdin Requiemin.

- _Requiem _tulee olemaan itselleni näistä suurimpia kokemuksia. Siinä on hienot suomalaiset solistit ja Musiikkitalon uusi kuoro. Sitä kuulee kauhean harvoin hyvin esitettynä, Lintu iloitsee.

"Musiikkitalo ei ole valmis"

RSO:n kotisalina toimivan Helsingin Musiikkitalon akustiikasta on keskusteltu kevään aikana julkisuudessa. Linnun mukaan Musiikkitalo ei ole vielä valmis.

- En tiedä koko maailmassa sellaista akustiikkaa, jota ei olisi jossakin vaiheessa viilattu. Enkä sellaista, johon oltaisiin oltu alusta asti tyytyväisiä.

Ylikapellimestarin mielestä taloa tulisi vielä parannella sekä soittajia että yleisöä ajatellen. Osa kritiikistä johtuu hänen mukaansa kuitenkin kuulijoiden omista odotuksista.

- Tässä on hirveän paljon ihmisen henkilökohtaiseen sointimaailmaan liittyviä asioita. Toisenlaista saundia odottaneet ovat yleensä vähän aikaa tyytymättömiä, kunnes sitten tottuvat, Lintu sanoo.

Kolmivuotisen kautensa aikana Lintu haluaa olla rakentamassa RSO:lle omaa, tunnistettavaa sointia, jonka tunnistaisi ulkomailla asti. Siihen Musiikkitalo antaa hänen mukaansa hyvät mahdollisuudet.