HUSin laitevalmistaja ei halua kommentoida asiakkaansa ongelmia

Radiologien käyttämän järjestelmän jumittumiseen ei tule lisäselvyyttä Agfa Healthcarelta. Yritys ei kommentoi vikoja, mutta vakuuttaa seuraavansa lakeja ja asetuksia.

Kotimaa
Potilas magneettikuvauksessa HUS:in sairaalassa.
Haimasyöpä löydetään usein vasta magneettikuvauksessa.Yle

Jatkuvat viat vaivaavat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin radiologista tietojärjestelmää. Esimerkiksi syöpäpesäkkeitä etsittäessä lausunnot potilaiden tutkimuskuvista voivat siirtyä virheellisinä hoitavalle lääkärille. HUS otti vuosi sitten uuden järjestelmän keskeneräisenä käyttöön.

Yle Uutisten haastattelemien, potilasturvallisuudesta huolestuneiden lääkärien mukaan valvova viranomainen Valvira ei ole saanut tietoa läheskään kaikista järjestelmän vioista.

HUS käyttää Agfa HealthCare Finlandin toimittamaa järjestelmää. Myös kaikki nykyistä järjestelmää edeltäneet ohjelmistot ovat olleet Agfan valmistamia.

Yle Uutiset on pyytänyt Agfa HealthCare Finlandista, Espoosta, lausuntoa koskien HUSin tietoteknisiä ongelmia. Haastateltavaksi osoitettiin markkinointiviestinnän johtaja Marc De Fre monikansallisesta emoyhtiöstä.

- Emme kommentoi asiakkaamme järjestelmän mahdollisia ongelmia, De Fre kertoo sähköpostitse Belgiasta.

Kun Agfa Healthcaren edustajalta kysyttiin, kuinka tarkasti yritys on raportoinut HUSin järjestelmän vioista Suomen valvoville viranomaisille, edustaja kehotti kysymään asiaa Valviralta. Yritys ei kerro virheilmoituksistaan julkisuuteen.

Yle Uutisten tietojen mukaan järjestelmässä on ilmennyt toukokuisen käyttöönoton jälkeen useita satoja vakavia vikoja.

De Fre vakuuttaa, että kaikki Agfa Healthcaren toimittamat järjestelmät on testattu huolellisesti ennen niiden käyttöönottoa potilaiden kanssa.

- Olemme tutkineet niitä [HUSin järjestelmävikoja] tauotta siitä lähtien, kun ne tulivat tietoomme, markkinointiviestinnän johtaja kirjoittaa.