Teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo taiteilee luovuuden ja hallinnon välillä

"Hämeenlinna saa rauhallisen ja järkevän teatterinjohtajan". Kirsi-Kaisa Sinisalo nauraa makeasti kuullessaan teatterikouluaikaisen toverinsa arvion. Itsekin hän myöntää, että huutamisella ei pitkälle pötkitä.

kulttuuri
Hämeenlinnan Teatterin teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo
Heidi Kononen / Yle

Vastavalittu Hämeenlinnan Teatterin uusi johtaja on väsyneen ja onnellisen näköinen. Kirsi-Kaisa Sinisalo on juuri käynyt tervehtimässä tulevia työkavereitaan teatterilla, vaikka harjoitukset Raumalla ovat kesken, ja hänen pestinsä Hämeenlinnassa alkaa vasta loppuvuodesta.

- Tuntui tärkeältä tavata tulevat työkaverit heti kun se oli mahdollista. Olen kiertänyt vähän paikkoja ja tutustunut pikaisesti ihmisiin. Käydä sanomassa "Terve". Samalla alkaa surutyö raumalaisista ystävistä ja työkavereista. Kaupunki ja teatterin ympäristö on mahtavaa seutua, sitä tulee ikävä. Toisaalta, kyllä Hämeenlinnaan siirtymisessä on paljon hyviä puolia, joita odotan innolla, sanoo Sinisalo.

Kuten esimerkiksi välimatka. Raumalla on ollut pakko pitää kakkoskotia, sillä välimatkaa varsinaiseen kotiin on miltei 200 kilometriä. Sinisalo asuu poikansa ja puolisonsa Mikko "Pantse" Syrjän kanssa Ylöjärven maisemissa, keskellä Syrjän tiivistä sukua.

Nähdäänkö Kirsi-Kaisa ja Pantse kesäkadulla Hämeenlinnassa?

- Todennäköisesti hankimme jonkinlaisen kakkoskodin Hämeenlinnasta jossain vaiheessa. Asumalla pääsee paremmin kiinni alueen henkeen ja tarinoihin. Mukavahan kahvillakin olisi käydä, pitää kyllä kysyä ukoltakin ensin, naurahtaa Kirsi- Kaisa.

Hyvä teatterinjohtaja on luova byrokraatti

- Pitäisi olla yhtä aikaa molempia. Pitää olla aistit tosi herkillä, avoin ja huomata ympäristössä kytevät tulipalot, että ehtii reagoida niihin. Toisaalta täytyy pitää luvuista ja numeroista, että asiat pysyy järjestyksessä. Minulle numeraalinen ja todistettava maailma on luovan ilmaisun lisäksi hyvin tärkeä, sanoo Kirsi-Kaisa Sinisalo.

- Parhaimmillaan sekä uudet avaukset että massoja vetävät numerot mahtuvat samaan teatteriin. Ei vetovoimainen yleisöön menevä esitys ole taiteellisesti mitenkään huono asia. Hämeenlinnan Teatterin tilanne on hyvä, niin Heikin kuin henkilöstönkin venyminen näkyy ja on tuottanut tulosta. Olen luottavaisella mielellä uuden työpaikan suhteen, sanoo Sinisalo.

Teatterinjohtaja sanoo ammentavansa paljon paikallisuudesta, vaikkei se itseisarvo olekaan.

- Hämeenlinnan ohjelmisto varmaan jo surisee tuolla alitajunnassa, mutta tässä vaiheessa ei tietenkään ole vielä mitään konkreettista ideaa. Sibeliuksen juhlavuosikin on, joten kyllä ammennettavaa riittää...

Kulttuurin moniottelija tarttuu toimeen tulevana syksynä. Millaiset taide-elämykset ovat jääneet mieleen?

- Esiintymisessä on tärkeintä se, että on lähellä toisia ihmisiä ja pystyy koskettamaan. Kerran esitykseni "Pentinkulman naiset" tilattiin syntymäpäivälahjaksi kotiin, ja sen muistan hyvin. Kainuun Runoviikkojen aikaan teimme Paltaniemen keskiaikaiseen kuvakirkkoon vanhalle ruumishuoneelle esityksen, eikä sitäkään oikein voi unohtaa. Hienot yökonsertit luonnossa ovat myös unohtumattomia juttuja. Toisaalta taas Pink Floydin lasershow pisti Sääksjärven tytön hiljaiseksi myös, nauraa Hämeenlinnan Teatterin uusi emäntä.