Yksityisetsivät ja ns. mystery shoppaajat tarkkailevat myyjää: Jopa nihkeistä hymyistä tietoa

Työnantajat valvovat yritysten ja kauppojen myyjiä yhä tarkemmin yksityisetsivien, ns. mystery shoppaajien sekä teknisen valvonnan avulla. Näin selvitellään kassahävikkiä, liian laiskaa kaupantekoa sekä vaikkapa matkatyötä tekevien myyjien ja markkinoijien laskutusta. Työntekijän hymyn hyytymisestäkin voidaan raportoida.

Kotimaa

Työntekijän laiskuutta, töykeyttä tai jopa rikollista toimintaa seurataan kaupan, myynnin ja markkinoinnin alalla yhä tarkemmin. Kauppojen ja yritysten omavalvonnan ohella tutkintaan pestataan yksityisetsiviä. Toinen keino ovat ns. mystery shoppajat, jotka tarkkailevat myyjien palvelualttiutta ja vaikkapa ahkeruutta.

Suomen yksityisetsivä ja lakitoimistoliiton puheenjohtaja, yksityisetsivä Pentti Lintunen kertoo, että yksityisetsivät saavat yritykseltä toimeksiannon yleensä vasta, kun epäillään rikosta. - Jos epärehellisyyteen ei puututa, on vaara, että vyyhti kasvaa. On esimerkkejä jopa konkursseihin johtaneista työntekijöiden rikoksista.

Yksityisetsivä Pentti Lintunen on aloittanut työnsä jo 70-luvulla ja arvioi, että taloudellisesti huonot ajat lisäävät rikollisuutta yrityksissä. Yksityisetsivä seuraa usein kassahävikkiä, tavaroiden katoamista ja matkatyötä tekevien ajankäyttöä,

- Toimeksianto voi olla tutkia esimerkiksi, koostuuko työntekijän päivä esimerkiksi Alkossa käynneistä ja pankkiasioinnista, siis todellakin aivan muusta kuin matkalaskuun kirjoitetaan.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset, SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen kertoo, että heille yksityisetsiväseurantatapauksia ja niiden jäsenille aiheuttamia ongelmia tulee äärimmäisen harvoin. Kun yksityisetsivä puuttuu peliin on yleensä on jo näyttöä väärinkäytöksistä. SMKJ:n apua ei enää tarvita.

Toiminnanjohtaja Juha Häkkisen mukaan sen sijaan pulmia kohdataan mm. matkalaskutuksen uusien sähköisten valvontalaitteidenkäytössä. Sähköisten ajopäiväkirjalaitteiden asentaminen myyjän autoon vaatii molempien osapuolten suostumuksen.

- Valvontaa varten ei laitteita saa automaattisesti asentaa. Valvonnan vaarana on mm. yksityisyyden- ja tietosuojan loukkaukset.

SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen arvioi, että myyjien rikkeitä tai rikoksia ei ole välttämättä huonoina aikoina enempää kuin taloudellisesti paksuina vuosina. - Mutta voi olla, että epäilyksiä väärinkäytöksistä on taantuman aikana enemmän.

Hyytynyt hymy luupin alla

PAMin kaupanalan neuvottelupäällikkö Juha Ojalan mukaan huonoina aikoina yritykset tehostavat valvontaansa.

Yksityisetsiviä tutumpia ja pulmia aiheuttavampia PAMissa ovat ns. mystery shoppaajat. Siis palkatut ostajat, jotka tutkivat mm. myyjän palvelualttiutta, palveluiden laatua ja vaikkapa sitä, tarjotaanko asiakkaalle ahkerasti lisätuotteita.

Neuvottelupäällikkö Juha Ojala kertoo, että mm. Turussa käydään oikeutta siitä, onko myyjän liian vähäinen hymyily potkujen peruste. - Asetelma on tosin tällä kertaan toisinpäin: mystery shoppaajan raportti osoittaa, että myyjä on ollut hyvin ystävällinen ja hyvin avulias. Siis juuri toisin kuin nimettömät ilmiannot väittävät. Työntekijä irtisanottiin töykeyden vuoksi.

Neuvottelupäällikkö Juha Ojala sanoo, että mystery shopping eli myyjien salassa tarkkailu ongelmallista, mutta laillista.

- Kun ihminen on julkisella paikalla työssään tai julkisessa paikassa vaikkapa kadulla, niin tarkkailu ei ole salakatselua. Mistäpä tiedämme ylipäätään, miten paljon meitä kulloinkin kytätään?