Mäntydieselmenopelit kurvaavat laboratoriosta maantielle

Paperi ei käy kaupaksi, sen sijaan sellunkeitto ja energia kannattavat. Osaltaan tämän takia UPM pyrkii vahvaksi peluriksi liikenteen nestemäisissä biopolttoaineissa. Yhtiö kertoi tänään perjantaina aloittavansa koeajot mäntybiodieselillä kulkevilla henkilöautoilla.

Kotimaa

Mäntyöljydieseliä kaadetaan mukiin.
Mäntyöljydiesel syntyy selluteollisuudessa, jota varten puut olisi joka tapauksessa kaadettu. Yle

UPM on Suomen toiseksi suurin sähköntuottaja. Nyt yhtiö hakee vahvaa jalansijaa biopolttoainebisneksestä. UPM aikoo tuoda vuoden päästä kesällä markkinoille uuden polttoaineen, joka on mäntyöljystä jalostettua biodieseliä. Mäntyöljyä saadaan erotettua sellunkeiton sivuvirroista.

Lappeenrannassa Kaukaan tehdasalueelle rakennetaan tehdasta, jossa raakamäntyöljystä jalostetaan usean vaiheen kautta uusiutuvaa biodieseliä.

Hanke on edennyt jo niin pitkälle, että nyt uskalletaan ajaa koeautot laboratoriosta liikenteen vilinään.

- Koeajoilla halutaan varmistaa, että moottorikokeissa ja lyhyissä autokokeissa saavutetut päästöt ja suorituskyky, pätevät myös pidemmässä ajossa, kertoo UPM:n biopolttoaineliiketoiminnan johtaja Petri Kukkonen.

Sopii jokaiseen dieselautoon

Kukkosen mukaan mäntyöljydieseliä sisältävää polttoainetta voi tankata huoletta kaikkiin dieselautoihin.

- Polttoaine täyttää täysin fossiilisen dieselin ominaisuudet, joten eroa ei huomaa lainkaan.

Ajotesteistä vastaa Teknologian tutkimuskeskus VTT. Testikuljettajat ajavat neljällä koeautolla pääkaupunkiseudulla 20 000 kilometrin matkan.

- Tehtävälistalla on määritellä optimaalinen käyttötapa. Saattaahan olla niin, ettei tällä polttoaineella kannata ajaa ihan kovimmilla talvipakkasilla, vaan silloin ajetaan seoksella. Tämä jää selvitettäväksi, kuvailee VTT:n professori Nils-Olof Nylund.

Autot ovat tavallisia dieselmoottorilla varustettuja Volkswagen Golfeja. Kaksi autoista kulkee dieselillä, johon on sekoitettu 20 prosenttia mäntydieseliä. Kahteen muuhun testiautoon tankataan vertailupolttoainetta.

Mäntydiesel tulee markkinoille vuoden päästä kesällä, kun Lappeenrannan biojalostamo saadaan käyntiin. Tankilla biodieselistä saa pulittaa saman verran kuin perinteisestä dieselistä.

"Kestävä ratkaisu"

Valtiovallan kannalta mäntydiesel on mieluinen tulokas, sillä se auttaa osaltaan saavuttamaan EU:lle luvatut liikenteen biopolttoainetavoitteet. Hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen pitäisi olla tuntuvasti pienemmät kuin fossiilisella dieselillä.

Biopolttoaineena mäntydiesel on myös kestävämpi ratkaisu kuin esimerkiksi palmuöljy. Palmuöljy soveltuu ruuantuotantoon ja lisäksi sen viljelyn tieltä hakataan usein hiilidioksidia runsaasti sitovaa metsää.

Sen sijaan mäntydiesel syntyy selluteollisuudessa, jota varten puut olisi joka tapauksessa kaadettu.

- Tämä on hyvä polttoaine siinä mielessä, että se on tehty kotimaisesta raaka-aineesta ja puunjaostusteollisuuden sivuvirroista, sanoo Nylund.

Kaikki eivät ole riemuissaan UPM:n biodieselistä. Mäntyöljyä jatkojalostava kemianteollisuus pelkää, että UPM:n hankkeen myötä kemian alalle ei riitä enää raaka-ainetta - ainakaan nykyiseen hintaan.