1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuluttajaoikeusneuvoja: Lähes kaikilla käytetyn auton ostajilla on sama harhaluulo

Pieleen mennyt autokauppa on yleisin kuluttajariitalautakuntaa työllistävä asia. Usein kuluttajilla on väärä käsitys siitä, kuinka kauan auton myyjä on vastuussa korjauskustannuksista.

liikenne
Autokorjaamo.
Janne Ahjopalo / Yle

Käsitys puolen vuoden virhevastuusta käytetyn auton kaupassa on hyvin yleinen väärinymmärrys, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Aulis Koivistoinen Pohjois-Savon maistraatista. Todellisuudessa virhevastuun kestolle ei ole laissa määritetty takarajaa.

- 90 prosenttia suomalaista on sitä mieltä, että myyjän vastuu kestää puoli vuotta, mutta tämä kuluttajansuojalain pykälä ei sovellu käytetyn auton kauppaan. Siinä myyjä saattaa olla vaikka kymmenen vuottakin vastuussa – joskus sellaistakin on sattunut, Koivistoinen sanoo.

Hänen mukaansa väärin tulkittu pykälä on aiheuttanut tilanteita, joissa ostaja on luullut myyjän vastuun jo rauenneen, vaikka näin ei tosiasiassa ole tapahtunut.

Koivistoinen muistuttaa, että käytettyjen autojen kauppaan liittyvästä kuluttajasuojasta löytyy runsaasti tietoa netistä.

Autoriitojen ratkomiseen uusi linjaus

Autokaupat olivat viime vuonna yleisin kuluttajariitojen syy: kuluttajariitalautakuntaan saapui yhteensä 587 valitusta aiheesta. Kuluttajaoikeusneuvoja Aulis Koivistoisen mukaan keväällä autokiistoja tulee vastaan erityisen paljon.

- Tyypillisimmät asiat koskevat jakohihnaa, ruostetta ja tapauksia, joissa ostaja ei ole tiennyt, että myytävällä autolla on aiemmin ajettu kolari. Jakohihna on niin yleinen riidan aihe, että siinä olisi väitöskirjan aihe jollekin, kertoo Koivistoinen.

Myyjä saattaa olla vaikka kymmenen vuottakin vastuussa, joskus sellaistakin on sattunut.

Aulis Koivistoinen

Koivistoisen mukaan myyjän on syytä kertoa autolla aiemmin ajetuista kolareista ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa auto on ollut poissa rekisteristä kolarin seurauksena. Toisaalta ostajan kannattaa aina kysyä, onko autolla ajettu kolaria.

Käytettyjä autoja koskevien kuluttajariitojen ratkaisemiskäytäntö on uudistumassa. Uudessa menetelmässä käytössä on karkea taulukko, jossa korjauskuluja jaetaan riitatilanteessa auton iän, ajettujen kilometrien ja vian kalleuden perusteella.

- Ennen osille määriteltiin tietty vähimmäiskestoikä, esimerkiksi iskunvaimentajalla 100 000 kilometriä. Jos se kesti 60 000 kilometrtiä, niin kuluttaja maksoi korjauksesta 60 prosenttia. Uusi taulukko on kuluttajaneuvojan kannalta yksinkertaisempi, Koivistoinen arvioi.

Täsmennys: Uutinen koskee kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiä riitatapauksia.

Lue seuraavaksi