Kylmä sää kohmetti kevätvaatteiden myynnin

Vaatetusliikkeet toivovat kiivaasti säiden lämpenemistä. Tavallisesti tähän aikaan shortsit ja topit myydään käsistä, mutta nyt asiakkaat kyselevät vielä neuleiden ja farkkujen perään. Lisäharmina muotiliikkeillä on lama, joka on leikannut koko päivittäistavara-alan tulosta tänä keväänä.

Kotimaa
Kuvassa nainen keltaisten ja turkoosien muotivaatteiden keskellä vaateliikkeessä
Niina Koskela / Yle

Muotiliike Codessa Pietarsaaressa hyllyt loistavat kirkkaissa väreissä. Pöydillä on pinossa neonvärisiä ja pastellinsävyisiä farkkuja. Tangoilla roikkuu vaihtelun vuoksi myös keltaisia vaatteita. Muotivärit ovat tänä keväänä kirkkaita. Värit ovatkin innostaneet asiakkaat ostoksille. Sää ei.

- Kyllä kylmä kevät vaikuttaa. Kesävaatteet eivät myy. Eivät ne nyt kokonaan ole jääneet rekkeihin, koska on tullut kivoja värejä. Niitä on mennyt jonkin verran, mutta kuitenkin huomaa että kevät on myöhässä, harmittelee muotikauppias Emilia Haga.

Naapurikaupungista Kokkolasta vaateliike Pukumiehestä kerrotaan, että parhaiten myyvät nyt kevään juhlasesongin juhlavaatteet.

Kyllä kylmä kevät vaikuttaa. Kesävaatteet eivät myy.

Emilia Haga, vaateliike Coden omistaja

Yleensä tähän aikaan ihmiset katselevat jo itselleen shortseja. Sääherkkä muotiala on kuitenkin joutunut mukautumaan keleihin. Asiakkaat ostavat takkeja, neuleita ja farkkuja.

Ei paniikkia

Muotikaupan Liitosta ei haluta kuitenkaan painaa paniikkinappulaa. Pika-alennusmyynneistä tai lomautuksista ei puhuta, vaikka kevätvaatteiden myynti takkuaa ja taustalla on koko päivittäistavarakaupan tulosta leikkaava lama.

Viestintäpäällikkö Meri Karppanen Muotikaupan Liitosta:

- Ammattitaitoiset muodin ostajat ja kauppiaat tuntevat alan sekä asiakkaansa. He osaavat valmistautua myös tällaiseen talveen ja kevääseen. Ketjuliikkeissä tilanne saattaa olla hankalampi, kun siellä mallistot vaihtuvat viikoittain. He saattavat kärsiä enemmän, kun suunnitelmat ulottuvat hyvin pitkälle, analysoi Meri Karppanen kevään tilannetta.

80-luku mieleen

Muotiliike Coden omistaja Emilia Haga toivoo sään lämpenevän. Jos ei, niin kauppaa voi elvyttää muilla keinoin. Esimerkiksi miesten muotinäytös saattaa tuoda ovesta sisään asiakkaita, jotka innostuvat ostamaan vaatteita.

Nuoret uskaltavat helpommin ostaa neonvärisiä vaatteita.

Emilia Haga, vaateliike Coden omistaja

Sisään eksyneet asiakkaat ovat tänä keväänä yllättyneet kevätmuodin värikkyydestä ja toisaalta tutunoloisista pastellisävyistä. Vanhemmille asiakkaille värimaailma tuo mieleen 1980-luvun.

- Nuoret uskaltavat helpommin ostaa neonvärisiä vaatteita. Vanhemmille kirkkaat värit tulevat mukaan yksityiskohdissa.

Emilia Haga itse on pukeutunut suurin printtikuvioin koristeltuihin housuihin. Ne ovat nyt muotia. Samoin eri materiaalien yhdistäminen. Esimerkiksi farkku käy yhteen pitsin tai nahkan kanssa.