Ympäristöauto Kaarna edelleen aatteen asialla

Joensuun kaupungin omistama ympäristöauto Kaarna saapuu paikalle jos tapahtumissa tarvitaan ympäristötietoutta. Kaarna starttasi taipaleelle ensimmäisen kerran jo vuonna 1996. Alusta asti Kaarnan ohjaimissa on ollut Jaakko Vasarainen. Toiminta jatkuu, vaikka mediajulkisuutta on ollutkin alkuaikoja vähemmän.

Ympäristöystävälliset ajoneuvot
Jaakko Vasarainen ja Ympäristöauto Kaarna.jpg
Tapio Laakkonen / Yle

Kevään tullessa herää myös ympäristöauto Kaarna. Puolitoista vuotta sitten Jaakko Vasarainen asensi autoon myös hauskaa ääntä pitävän summerin, jonka hän oli ostanut Intian matkalta. Summeri toimii varoittimena:

- Onhan tämä vähän erilainen ääni kuin jäätelöautossa. Laitoin tämän sen vuoksi, etteivät lapset jää Kaarnan alle, kun usein ollaan koulujen pihoilla. Kevät on sellaista aikaa, jolloin koulut pyytävät Ympäristöauto Kaarnaa paikalle.

Ympäristöauto Kaarnan historia yltää vuoteen 1996. Jätteiden lajittelu ja kierrätys olivat aiheita, joilla lähdettiin liikkeelle.

- Olin kierrätyskeskuksella vapeeehtoistyöntekijänä. Vuonna 1995 ympäristönsuojelutarkastajan kanssa ideoitiin, että laitetaan tavarat autoon ihmisille esiteltäviksi. Vuotta myöhemmin suunnitelmat toteutuivat.

- Koko Pohjois-Karjala oli toiminta-alueena. Erilaisten projektien myötä käytiin myös monissa muissa kaupungeissa, sekä Venäjän Karjalassa. Alkuun aiheina olivat jätteiden lajittelu ja kierrätys. Sen jälkeen aiheina olivat muun muassa kasvien ja lintujen tuntemus, jokamiehen oikeudet, kuinka voit toimia ympäristöä tuhoamatta.

Yhtenä vuonna keräsin tällä autolla kuolleita siilejä

Jaakko Vasarainen

Auton ensimmäisiä varusteita olivat lajittelupeli, sen jälkeen tulivat poljettava karuselli, poljettava televisio, aurinkopaneelit jne. Myös nukketeatteria nähtiin Kaarnan toimesta.

Hyvässä kunnossa, keikkoja tehdään

Ympäristöauton omistaa Joensuun kaupunki. Kaarna hankittiin aikoinaan lahjoitusvaroin. Auto on ollut ennen nykyistä kayttötarkoitusta postin asennusautona. Kaarnan säännöissä sanotaan, että autoa voi käyttää vain ympäristövalistustarkoituksiin.

Tilaa Kaarnassa on seitsemälle henkilölle. Auto on edelleen hyvässä kunnossa, sanoo Varsarainen. Hitsipilliä on tarvittu vain aniharvoin, kerran sitä tarvittiin pakopukeen, sillä pakoputkeen on laitettu lahjoituksena saatu Chevroletin katalysaattori. Kaarnassa on dieselmoottori.

- Ihan hyvät arvot mittauksessa on Kaarnan koneelle saatu, vaikka kylmänä saattaakin vähän savua tupsauttaa, nauraa Vasarainen.

Kuolleita siilejä

Kaarnan ratissa on tehty hyvin mielenkiintoisia reissuja, muistelee Vasarainen. Oma lukunsa ovat itärajan tuolle puolelle tehdyt matkat, mutta hyvin mielenkiintoisia tehtäviä on ollut myös kotikulmilla:

- Yhtenä vuonna keräsin tällä autolla kuolleita siilejä. Keräsin aamuvarhaisella yön aikana auton alle jääneitä siilejä ja vein ne yliopistolle tutkittavaksi. Mieleen tulee myös se, miten Ilosaarirockin aikaan kerättiin 17 000 oluttuoppia talteen, Partiolaisten kanssa siivottiin Jukajokea ja seiskaluokkalaisten kanssa kerättiin koiranjätöksiä.

Vasarainen näkee Ympäristöauto Kaarnan eräänlaisena promoottorina, joka saa ihmiset kasaan ja toimimaan ympäristön hyväksi. Auto itsessään ei paljoa maailmaa paranna, vaan ihmiset yhdessä, sanoo Vasarainen. Hän toivookin yhteydenottoja koulujen lisäksi esimerkiksi kylätoimikunnilta.