1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Muhammed ei kelpaa Coca-Colalle Ruotsissa

Yhdysvaltoihin voimakkaasti yhdistettyyn tuotteeseen ei haluttu Muhammed-nimeä, kerrotaan Ruotsin Coca-Colasta.

Ruotsissa on syntynyt kohu Coca-Cola-pullojen uudesta ulkoasusta.

Virvoitusjuomapulloissa oleva Coca-Colan tuotemerkki aiotaan vielä tässä kuussa korvata suosituilla etunimillä. Nimet on valittu 150:n suosituimman 12-29-vuotiaiden etunimen joukosta.

Yhtiö ei kuitenkaan ole kelpuuttanut joukkoon Muhammedia, joka on ikäluokan sadan suosituimman nimen joukossa. Miesten joukossa nimi on 45:nneksi suosituin.

Ruotsin Coca-Colan markkinointijohtaja Gustaf Wetterwik kertoo Svenska Dagbladet -lehdelle, että asiaa pohdittiin sekä yhtiön sisällä että muun muassa Ruotsin islamilaisen yhdistyksen kanssa.

Lopulta päädyttiin kuitenkin siihen, ettei tuotteeseen, joka yhdistetään voimakkaasti Yhdysvaltoihin, laiteta Muhammedin nimeä, sanoo Wetterwik.

Hän korostaa, että kyse on myös kunnioituksesta islamin profeetan nimeä kohtaan.