Tutkimus: Liikennemelu voi selittää monen univaikeuksia

Pääkaupunkiseudulla tehdyn tutkimuksen mukaan nukahtamisvaikeudet, yölliset heräilyt ja väsymys lisääntyivät selvästi, jos tieliikennemelu ylitti 55 desibeliä.

Kotimaa
Ruuhkaa moottoritiellä.
Ilkka Klemola / Yle

Jo kovaäänistä keskustelua vastaava liikennemelu häiritsee nukkujan unta. Pääkaupunkiseudulla tehdyn tutkimuksen mukaan unihäiriöt lisääntyivät selvästi, kun öinen liikennemelu ylitti 55 desibeliä.

Tutkimuksessa oli mukana 7 000 kunta-alan työntekijää Helsingistä ja Vantaalta. Näistä kaupungeista siksi, että niiden yöaikaisesta tieliikennemelusta oli käytettävissä mallinnetut tiedot.

Erikoistutkija Jaana Halonen Työterveyslaitokselta kertoo, että nukahtamisvaikeudet, yölliset heräilyt ja väsymys lisääntyivät selvästi, jos tieliikennemelu ylitti 55 desibeliä.

- Noin 55 desibelin melua voi verrata kovaääniseen keskusteluun, mutta tässä täytyy huomioida se, että tämä melutaso on mitattu tai arvioitu ulkona. Rakennusten rakenteet ja ikkunat vaimentavat melun määrää, Halonen sanoo.

Osa ihmisistä tottuu meluun, osa taas oli muita herkempiä ja koki unihäiriöitä jo 50 desibelin tieliikennemelusta. Melupiikkejä tutkimuksessa ei ole voitu selvittää.

Erikoistutkija Jaana Halosen mukaan tulokset antavat tukea nykyisille meluohjearvoille.

- Valtioneuvoston tämänhetkinen ohjearvo asuinalueille ja niiden yöaikaiselle melutasolle on 45-50 desibeliä, eli nämä ohjearvot vaikuttavat varsin hyviltä, kun vain näihin ohjearvoihin sitten päästään, hän muistuttaa.

Tutkittua tietoa on siitä, että vakavimmillaan liikennemelulla on yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin, mutta sitä ei tiedetä, selittyykö kasvanut riski pienhiukkasista, melusta vai molemmista.

Jos katsotaan öisen melun sijasta koko vuorokautta, yli 50 desibelin melulle altistuu pelkästään Helsingissä yli 200 000 asukasta. Koko Suomen mittakaavassa on kuitenkin vielä varsin hiljaista.

- Suomessa keskimäärin nämä melutasot eivät ole kovin korkeita verrattuna isompiin esimerkiksi eurooppalaisiin kaupunkeihin, ja täällä meillä rakennukset ovat varsin hyviä, niissä on hyvät eristeet ja hyvät ikkunat, jotka vaimentavat sisällä koetun melun määrää, Halonen kertoo.