Lentokoneen moottoriviat erittäin harvinaisia – linnut pahin uhka

Lufthansan eilinen moottorivika menee todennäköisesti Saksan viranomaisten tutkittavaksi. Kyseinen lentokone ei ole herkkä vioille.

Kotimaa
Lentokone, jonka moottorista tulee liekkejä.
Lufthansan Airbus A321 -lentokone, joka joutui palaamaan moottoririkon vuoksi takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle 4. toukokuuta.Marjo Karppanen

Eilen lauantaina saksalaislentoyhtiö Lufthansan lentokone joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle moottorivian takia. Silminnäkijän mukaan koneesta leimahteli suuret tulenliekit. Lufthansasta kerrottiin nopeasti tapahtuneen jälkeen, että kyseessä oli vasemman suihkumoottorin hajoaminen.

Liikenteen turvallisuusvirastosta, Trafista rauhoitellaan, että vastaavia tapauksia sattuu parin vuoden välein. Moottorihäiriöt tapahtuvat useimmiten juuri lentoonlähdössä, jolloin moottoria käytetään suurilla tehoasetuksilla.

- Yksityiskohtaiset tiedot puuttuvat tällä hetkellä, mutta moottorihäiriö tekniikan pettämisen osalta on tänä päivänä tällaisessa lentokoneessa, jota Airbus 321 edustaa, on erittäin harvinainen. Myös sen takia, että moottorit ovat jatkuvassa seurannassa eli moottoridataa kerätään ja sitä analysoidaan. Merkittävien muutosten ilmetessä moottori saatetaan irrottaa siivestä ja vaihtaa, sanoo Trafin Suomen ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Joissakin tapauksissa Suomen Onnettomuustutkintakeskus suorittaa tutkinnan, jos siihen päädytään.

- Me saadaan virallinen lentokoneen ohjaajan tekemä raportti määräajan puitteissa. Toimitamme sen valvovalle viranomaiselle eli Saksan ilmailuviranomaiselle. Päävastuu on saksalaisilla tapauksen selvittämisessä, kertoo Henttu.

Lintuparvi aiheuttaa useimmat moottoriviat

Trafin ilmailujohtaja Hentun mukaan Airbus 321 -lentokone kyseisellä moottorilla varustettuna ei ole erityisen herkkä moottorivioille. Yleisimmät syyt lentokoneiden moottorivaurioihin ovat ylimääräiset objektit, jotka syystä tai toisesta joutuvat moottoriin.

- Tyypillinen vian aiheuttaja on lintu ja ennen kaikkea lintuparvi, sanoo Henttu.

Helsinki-Vantaan lentokentällä lintuja ei ole koettu erityiseksi ongelmaksi.

Henttu valottaa, että maailmanlaajuisissa onnettomuustilastoissa moottoriviat näyttelevät hyvin pientä roolia. Tialnnetta ei olisi pahentanut edes se, että lentokone olisi ehtinyt kauemmaksi Helsinki-Vantaan lentokentästä.

- Kaksimoottorikoneella, jolla ei ole erityishyväksyntää pitkän matkan toimintaan, niin varakenttä on oltava 60 minuutin lentomatkan päästä lentoreitin jokaisella osuudella eli tilanne ei siitä paljoa muutu. Jos kysymyksessä on hallitsematon moottoripalo, siis palo, jota ei saada sammumaan, on tietysti hyvä, että laskuun päästään pian. Lufthansan tapauksessa moottorista näkyi joissakin kuvissa liekkejä, mutta kyseessä ei missään nimessä ollut hallitsematon moottoripalo.

Onnettomuustilanteita varten harjoitellaan säännöllisesti

Trafista painotetaan, että lentomatkustajien ei kannata huolestua lauantaina tapahtuneesta moottoriviasta.

- Kaupallisessa toiminnassa lentokoneen moottorin pitää kestää moottorin vikaantuminen kaikissa tilanteissa, tapahtuu sitten moottorihäiriö lentoonlähdössä, laskeutumisessa tai ihan missä tahansa tilanteessa lennon aikana. Toisin sanoen lennon pitää olla hallittavissa, Henttu sanoo.

Trafin mukaan erilaisia häiriötilanteita varten harjoitellaan vähintään kerran vuodessa koulutuksissa ja tarkastuksissa.