Tonnistovero tuonut uusia työpaikkoja

Pääluottamusmies Olli Kauranen harmittelee suomalaisten merimiesten töiden katoamista ulkomaille. Siniristilipun alle on siirtynyt runsaasti aluksia uuden tonnistoveron myötä.

talous
rahtilaiva
Yle

Pääosin valtion omistama Neste Shipping ilmoitti maaliskuussa vähentävänsä 124 työntekijää. Yhtiö irtisanoo kolmen aluksen miehistö- ja hoitosopimukset. Alusten uuden henkilöstön kansallisuudesta ei ole vielä tietoa. Yhtiö on perustellut vähennyksiä heikolla kannattavuudella ja 15 miljoonan euron säästöohjelmalla.

Suorat irtisanomiset jäävät vähäisiksi, ja liipasimella ovatkin määräaikaiset työntekijät. Pääluottamusmies Olli Kauranen pelkää, että öljykuljetuksiin liittyvä osaaminen on vaarassa kadota Suomesta.

- Ammatillisesti tankkialus on erittäin vaativa työpaikka. Meitä ohjaavat monet kansainväliset lait ja pätevyys pitää todistaa monin eri tavoin. Jos tämä tietotaito katoaa näiden nuorten mennessä, niin sen takaisin saaminen on erittäin työlästä, Kauranen sanoo.

Tonnistoveron hyödyt näkyvät vasta myöhemmin

Suomalaisia merimiehiä on tällä hetkellä työmarkkinoilla noin 7 000. Määrä on pudonnut kolmanneksen kymmenen vuoden aikana. Viime vuoden lopussa merimiesten työttömyysprosentti oli lähes 6,5 prosenttia.

Työtilannetta on hieman piristänyt alusten uusi tonnistovero, joka astui voimaan viime vuonna. Veron piirissä olevaa varustamoa ei veroteta tulojen, vaan aluksen koon mukaan. Aluksia onkin saatu yhä enemmän Suomen lipun alle ja uusia työpaikkoja on syntynyt satoja. Merimies-Unioni arvioi, että työpaikkoja olisi syntynyt 700, mutta niistä ainakin 200 on EU.n ulkopuolisia.

Varustamoille vero on käytännössä olematon, mutta vaikeassa taloustilanteessa siitä ei ole saatu suurta hyötyä. Varustamojen etujärjestön Suomen Varustamot ry.n toimitusjohtaja Olof Widen sanoo, että hyöty alkaa näkyä, kunhan suhdanteet paranevat.

- Nyt tilanne on se, että tonnistoverosta ei ole syntynyt minkäänlaista veroetua, koska yhtiöt eivät ole tuottaneet voittoa. Tämän takia tonnistovero on enemminkin tonnistomaksu koska se on sama, oli tulos voitollinen tai tappiollinen. Se on vähän niin kuin katumaksu, Widen toteaa.

Olli Kauranen uskoo, että merimiehen elämä jaksaa hokuttaa myös nuoria, vaikka työtilanne vaihteleekin. Suurimmat muutokset oman uran aikana ovat olleet työajan muuttuminen ja vaativuuden lisääntyminen.

- Aikanaan meitä oli yhdellä laivalla 30 henkeä ja kaikille riitti töitä. Nykyään meitä on 15, ja vaikka tekniikka on mennyt eteenpäin niin töitä saa tehdä vuorotta.

- Merenkululla on vielä sellainen itsenäisen työn leima, reilu meininki ja ehkä edelleen pieni seikkailun maku. Siinä pääsee hyödyntämään koulussa opittuja taitoja sataprosenttisesti, Kauranen muotoilee.