Mediamainonnan alamäki jatkui - elokuvamainonta valopilkkuna

Eniten putosi mainonta kaupunkilehdissä, kertoo TNS Gallup. Ainoastaan verkkomainonta ja elokuvamainonta päätyivät plussalle.

talous

Mediamainonnan määrä laski tammi-maaliskuussa 13,3 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, kertoo TNS Gallup. Lasku jatkui jo neljättä peräkkäistä vuosineljännestä.

Eniten putosi mainonta kaupunkilehdissä, jossa miinusta tuli 18,5 prosenttia. Myös sanomalehti- ja radiomainonta vähenivät kumpikin noin 18 prosenttia viime vuoden ensimmäisestä neljänneksestä. Aikakauslehtimainonta väheni 16,2 prosenttia, ulkomainonta 11 prosenttia ja televisiomainonta 9,7 prosenttia.

Ainoastaan verkkomainonsta ja elokuvamainonta päätyivät plussalle. Verkkomainonnassa kasvua tuli 2,6 prosenttia ja elokuvamainonnassa peräti 17,2 prosenttia.

Mainostyypeistä eniten väheniivät finanssialan mainokset (-30,9 prosenttia) ja työpaikkailmoitukset (-26,3 prosenttia).

Mediataloista Ilkka-Yhtymä kertoi tiistaina aloittavansa koko henkilöstöään koskevat yt-neuvottelut. Yhtiö puhuu tiedotteessaan mediamainonnan heikosta tilanteesta.