Autokauppa käy pienillä kierroksilla

Uusien autojen kauppa luisuu todennäköisesti alamäkeä tänäkin vuonna. Sen sijaan yritys- ja osakekauppoja eteläkarjalaiset autokauppiaat ovat tehneet vilkkaasti.

Kotimaa
Myyty-lappu auton tuulilasissa.
Tommi Parkkinen / Yle

Uusien autojen kauppa on alkuvuonna ollut vaisuhkoa Etelä-Karjalassa kuten koko maassa. Kauppiaat raportoivat korkeintaan pienestä noususta verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Viime vuonna Etelä-Karjalassa tehtiin henkilöautojen ensirekisteröintejä tammi-huhtikuussa 1281 kappaletta, tänä vuonna vastaavana aikana 873. Viime huhtikuussa tosin autovero nousi, mikä aiheutti ennätysmäisen myyntipiikin maaliskuuhun ja romahduksen huhtikuuhun.

Kauppa käy nyt tasaisemmin kuin vuosi sitten, kertoo Auto-Killan toimitusjohtaja Jari Rinne.

- Autokauppa on lähtenyt sujumaan, sanotaanko, kokonaisuutena hieman vaisuissa ja vaatimattomissa määrissä ja merkeissä. Mutta se on hyvää, että myynti ja markkina on tasaista eri kuukausina.

Parempia aikoja Rinne ei heti odota.

- Tällä hetkellä ei ala, Autoalan Keskusliitto eivätkä autokauppiaat näe merkittävää parantumisnäkymää tänä vuonna eikä välttämättä edes ensi vuonna.

Imatralaisen Auto-Hatakan toimitusjohtaja Heikki Hatakka puolestaan kehaisee Suomen suosituimman, japanilaisen automerkkinsä menekkiä.

Ei tässä siitä ole kysymys, etteikö olisi pärjätty. Täytyy vain nähdä tulevaisuuden muutokset.

Heikki Hatakka

- Oloihin nähden on mennyt tänä vuonna ihan hyvin sekä uusien autojen että vaihtoautojen kauppa, joissa myynti hiljeni kahtena edellisenä vuonna. Tässä auttaa vankka huolto- ja jakeluketju.

Laajentamista ja keskittämistä

Etelä-Karjalassa autokaupan liiketoiminnasta lähes puolet on tänä vuonna saanut uuden omistajan. Kova kilpailu, ehkä myös kauppiaiden ikääntyminen, ajaa pienempiä isompien syliin. Samaan aikaan paikalliset ovat myös laajentaneet lähialueille.

Auto-Hatakan osakkeista pääosa siirtyi juuri valtakunnalliselle Auto-Aritalle. Autoja isä, Einari Hatakka alkoi myydä aluksi Imatralla vuonna 1968.

Poika Heikki Hatakka näkee, että keskittymiskehitys autokaupassa jatkuu. Imatralla oli 90-luvulla viitisentoista autoliikettä, nyt kuusi.

- Ei tässä siitä ole kysymys, etteikö olisi pärjätty. Täytyy vain nähdä tulevaisuuden muutokset.

Auto-Kilta puolestaan on laajentunut kymmenen vuoden aikana maantieteellisesti Saimaan ympäristöön ja ottanut myös useita uusia merkkejä myyntiin.

- Tässä tarvitaan suuria volyymeja, että saadaan kulut myytyä autoa kohden tarpeeksi alas, sanoo toimitusjohtaja Jari Rinne. Hänkin uskoo keskittymisen yhä lisääntyvän.

- Ja kuluttajakin voittaa, kun organisaatio- ja hallintokustannuksia saadaa alas, lupaa Rinne.

Lappeenrantalainen Auto-Suni on tänä vuonna ostanut Autosompan liiketoiminnat Kouvolassa ja Mikkelissä. Lappeenrannan Auto-Bernerin uusi omistaja on Länsiauto. Osuuskaupan Auto-Eekoo päätti ostaa lappeenrantalaisen Autotalo Ripatin.

Autojen hinnat pysyneet ennallaan

Tilastojen mukaan sekä uusien että vaihtoautojen hinnat ovat tämän vuoden aikana pysyneet ennallaan.

Vaihtoautojen myynti kulkee melko lailla tasajalkaa uusien autojen myynnin kanssa. Varastoa on ollut sopivasti kysyntään nähden.

- Tosin kalleimmat, yli 40 000 euron vaihdokit, liikkuvat huonosti, ja niiden hinnat laskevat vielä, ennustaa Heikki Hatakka. Hänkin odottaa Suomen autokauppaan vielä paria laihaa vuotta.

- Kysyntää patoutuu, ja sitten ala lähtee nousuun.