Tutkimus: Älypuhelimen omistaa jo 61 prosenttia

Kun internetissä surffailu muuttuu yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattomaksi, korostuu puhelimen merkitys myös ostosten tekemisessä. TNS:n Mobile Life -tutkimusta varten haastateltiin 38 000 mobiilikäyttäjää 43 maassa. Suomessa tutkimus tehtiin toista kertaa.

talous
Nuori nainen surffaa kännykällään internetissä kävellessään kadulla.
Petra Piitulainen / Lehtikuva

Suomalaisista 16-60 -vuotiaista älypuhelimen omistaa jo 61 prosenttia, kertoo TNS Gallupin Mobile Life 2013 -tutkimus. Tabletin on puolestaan hankkinut 16 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan suurin syy hankkia älypuhelin on internetissä surffailu.

Kun internetissä surffailu muuttuu yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumattomaksi, korostuu puhelimen merkitys myös ostosten tekemisessä. Mobile Life -tutkimuksen mukaan puhelin tukee ostamista paitsi ostotapahtuman aikana myös ennen ja jälkeen sen. Ostamiseen ennen ja jälkeen liittyviä tapahtumia ovat muun muassa hintavertailujen tekeminen ja tuotearviointien lukeminen sosiaalisessa medissa.

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että mobiilisurffauksen yleistymisestä huolimatta suomalaiset turvautuvat tiedon etsimisessä kuitenkin yhä myös myyjiin. Suomalaisista 17 prosenttia on sitä mieltä, että he turvautuvat tiedon etsinnässä ennemmin mobiiliin kuin myyjään.

TNS:n Mobile Life -tutkimusta varten haastateltiin 38 000 mobiilikäyttäjää 43 maassa. Suomessa tutkimus tehtiin toista kertaa.