Peltipoliisi ei tunnista moottoripyöräilijää

Tienvarsien nopeusvalvontakamerat eivät tunnista ylinopeutta ajavaa moottoripyöräilijää. Yksi syy siihen on, että moottoripyörän rekisterikilpi pitää sijoittaa nykyisen asetuksen mukaan takaosaan. Lisäksi kuljettajan tunnistamista vaikeuttaa se, että kypärän tumma visiiri on sallittu päiväsaikaan.

Kotimaa
Moottoripyöräilijä ajaa tiellä
Harva moottoripyöräilijä jättää moikkaamatta kaverilleYLE / Lahti

Säädösten mukaan automaattisessa nopeusvalvonnassa pitää näkyä mitattu nopeus, rekisterinumero ja tunnistettavasti kasvot ennen kuin seuraamuksia voidaan antaa.

Esimerkiksi Pohjois-Suomen poliisilla ei ole havaintoja siitä, että motoristit erottuisivat nopeusvalvonnassa kaahaajina. Alueen liikenneturvallisuuskeskuksen ylikonstaapeli Martti Pitkäsen mukaan ylinopeudet ovat aika maltillisia, mutta eivät nekään hyväksyttäviä.

- Aina löytyy kuitenkin joku rajojen kokeilija, mutta pääsääntöisesti motoristit käyttäytyvät ihan hatun noston arvoisesti, Pitkänen sanoo.

Helsingin ja lähialueen valvonnasta vastaavassa liikenneturvallisuuskeskuksessakaan ei pidetä asiaa suurena ongelmana, mutta myönnetään, että motoristien tunnistaminen on tämän vuoksi vaikeaa.

- Minuun korviini ei ainakaan viime aikoina ole tullut törkeitä motoristien ylinopeuksia automaattisessa valvonnassa, komisario Heikki Kallio sanoo.

Poliisi ei ole erityisesti vaatimassa, että moottoripyörissä pitäisi olla rekisterikilpi myös edessä.

Tekeehän tämä ajamisesta sujuvampaa

- En näe sille kuitenkaan mitään estettä, että eikö näin voisi olla, Kallio toteaa.

Nimettömänä esiintyvä motoristi kertoo, että tämä on juuri yksi hyvä puoli moottoripyöräilyssä.

- En nyt sano, että tämän vuoksi ajan, mutta tekeehän tämän ajamisesta suvuvampaa, motoristi sanoo.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mukaan ongelma ei heikennä niin merkittävästi automaattisen valvonnan tehoa, että järjestö lähtisi vaatimaan asetuksen muuttamista.

- Tämä on kyllä yksi miinus järjestelmässä ja ymmärrän, että se saattaa ärsyttää esimerkiksi autoilijoita, Tarvainen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan näillä näkymin ei ole suunnitteilla säädöstä, joka edellyttäisi rekisterikilven myös moottoripyörän etuosaan.

- Ei edes EU-tasolla, yli-insinööri Maria Rautavirta sanoo.