Video: Maastopalon sammutusta harjoiteltiin Jämillä

Maasto- ja metsäpalojen vaara kasvaa selvästi lähiviikkojen aikana. Suomessa valmiudet metsäpalojen sammuttamiseen ovat melko hyvät, vaikka esimerkiksi lentokalusto on rajallinen ja vapaaehtoisiakin tarvitaan. Lentosammuttamista on harjoiteltu tällä viikolla Jämijärvellä.

Kotimaa
Helikopteri nostaa vettä järvestä maastopaloharjoituksessa.

Jämin metsistä on alkuviikon aikana noussut sankkoja savupilviä. Oikeista metsäpaloista ei onneksi ole ollut kysymys, vaan metsissä ovat roihunneet puolustusvoimien tehosteet. Metsäpalojen sammutusta on kuitenkin saatu harjoitella ihan rauhassa savun yläpuolelta.

- Sieltä nähdään koko tilannekuva kerralla. Pystytään ennekoimaan palon leviäminen ja nähdään maasto-olosuhteet. Nähdään mihin palo voidaan katkaista ja evakointitarpeet, sanoo lentosammutuspäällikkö Jari Santaharju Satakunnan pelastuslaitokselta.

Lentokalusto vähissä - ennaltaehkäisy avainasemassa

Suomen ilmasto ei ole pahin mahdollinen metsäpalojen suhteen, mutta silti esimerkiksi Satakunnan alueella maasto- tai metsäpaloja on kesän aikana useita kymmeniä. Niistä vain muutama vaatii ilmaan nousun, ratkaisevassa roolissa on enneltaehkäisevä työ.

Viime vuosina ei isoja metsäpaloja ole ollut. Yksi syy on se että ne havaitaan kun ne ovat vielä pieniä

harjoituksen johtaja Matti Hurula Pelastusopistosta

- Tähystystoiminta on järjestetty koko maan kattavaksi eli tällä hetkellä tilanne Suomessa on hyvä. Toivottavasti se pidetään tällaisena. Viime vuosina ei isoja metsäpaloja ole ollut. Yksi syy on se että ne havaitaan kun ne ovat vielä pieniä, toteaa harjoituksen johtaja Matti Hurula Pelastusopistosta.

Suomessa ei ole varsinaisia sammutuslentokoneita, joten ison palon sattuessa käyttöön otetaan rajavartiolaitoksen, puolustusvoimien ja yksityistenkin kalustoa. Oma sammutushelikopteri joka maakunnassa olisi kiva, mutta ei mitenkään realistinen tavoite.

- Aika nopeasti me saadaan kyllä esimerkiksi puolustusvoimien kalustoa ja lentokerhon kalustoa liikkeelle, mutta se perustuu toistaiseksi vielä osittain vapaaehtoisuuteen. Pienkoneillakaan ei ole mitään päivystysjärjestelmää, vaan se perustuu siihen että kaverit tulee jotka kerkee hommiin, lentosammutuspäällikkö Jari Santaharju kertoo.