Pelikonsolien uusi sukupolvi kohtaa markkinat murroksessa

Ensi viikolla odotetaan julkistettavaksi Microsoftin Xbox-pelikonsolin uutta mallia, joka tulee kilpailemaan Sonyn helmikuussa julkistetun Playstation 4:n kanssa tulevilla joulumarkkinoilla. Vanhojen valmistajien uudet laitteet ilmestyvät hyvin erilaisille markkinoille kuin edeltäjänsä seitsemän vuotta aikaisemmin. Pelien ekosysteemiä ovat järkyttäneet pelejä pyörittävät älypuhelimet, tablettitietokoneet ja sosiaalisen median vallankumous.

pelit
Pelisuunnittelija Mark Cerny esittelee uutta Playstation 4:n ohjainta konsolin julkistamistapahtumassa.
Pelisuunnittelija Mark Cerny esitteli uutta Playstation 4:n ohjainta konsolin julkistamistapahtumassa New Yorkissa 20. helmikuuta.Peter Foley / EPA

Vuosi 2013 on muutoksen aikaa pelialalla, sillä vuoden lopulla markkinoille odotetaan saapuvan pelikonsolien uusi sukupolvi, Sonyn Playstation 4 ja Microsoftin seuraava Xbox, jota ei olla vielä virallisesti julkistettu. Microsoftin odotetaan tekevän julkistuksensa ensi viikon tiistaina 21. toukokuuta.

Uuden sukupolven kolmas edustaja, Nintendon Wii U, julkaistiin jo viime joulun alla. Sekä Playstation 4:n että uuden Xboxin odotetaan kilpailevan tämän vuoden joulumarkkinoilla.

Uusien konsolien mahdollisista vaikutuksista markkinoihin ja pelien sisältöön on monia mielipiteitä. Selvää on, että uusi laitesukupolvi tuo lisää konetehoja, jotka helpottavat kehittäjien työtä ja tekevät peleistä entistä vaikuttavampia audiovisuaalisia kokemuksia. Pelialan tulevaisuudesta on kuitenkin epävarmuutta muuttuneilla markkinoilla, joille ovat uutena tulokkaana murtautuneet pelejä pyörittävät älypuhelimet ja tabletit.

Markkinat murroksessa

Suomalaisen pelialan keskusjärjestön Neogamesin johtajan Koopee Hiltusen mukaan uudet konsolit kilpailevat markkinoilla, jotka ovat muuttuneet huomattavasti niistä oloista, joissa nykyinen konsolien sukupolvi julkaistiin 2000-luvun puolessavälissä.

Valmistajat yrittävät yhä lukita pelaajat omiin ekosysteemeihinsä. Pelejä kuitenkin julkaistaan useille alustoille ja pelaajilla on useita laitteita kotonaan. Ei ole mitään syytä sille, etteivätkö hahmot ja sisällöt voisi siirtyä laitteesta toiseen.

Frans Mäyrä

- Uusilla konsoleilla on toisenlainen kilpailuasetelma kuin koskaan aiemmin historiassa. Pelaaminen on osin siirtynyt mobiililaitteille, ja on mielenkiintoista seurata, tuleeko tämä näkymään myynneissä. On jännä nähdä, millaisia strategioita Sonylla ja Microsoftilla otetaan ja millaisia pelaajia tullaan jatkossa houkuttelemaan, Hiltunen kuvaa tilannetta.

Uuden konsolin kehittämisessä on valtavat riskit, sillä suureltakin valmistajalta voi mennä useita vuosia ennen kuin laitteiden kehityskulut on tienattu myynnissä takaisin.

Uuden, niin kutsutun kahdeksannen sukupolven ensimmäinen edustaja, Nintendon Wii U, on ollut markkinoilla jo viime vuoden lopusta. Se ei ole toistaiseksi saavuttanut edeltäjänsä Wiin veroista menestystä. Nintendolle pettymykseksi jääneestä myynnistä raportoi huhtikuussa muun muassa Wall Street Journal (siirryt toiseen palveluun).

Hiltusen mukaan mobiilipelaamisen nousu on haaste erityisesti Nintendolle, joka tunnetaan helposti omaksuttavien suuren yleisön pelien tekijänä, joka vetoaa pelaajiin muilla kuin teknisillä tehoilla.

- Nintendo kamppailee omassa kategoriassaan. Se ei ole koskaan ollut samalla tavalla mukana suorituskykykilpailussa Sonyn ja Microsoftin kanssa. Tabletit saattavat syödä erityisesti Wii U:n käyttäjäkuntaa, Hiltunen arvelee.

Avoimuuden kautta voittoon

Menestyneet mobiilialustat suhtautuvat avoimesti ulkopuolisiin kolmannen tahon kehittäjiin, jotka julkaisevat pelejä ja ohjelmia alustalle. Applen ja Androidin laitteille on tarjolla valtava, alati kasvava valikoima verkosta ladattavia sovelluksia. Tampereen yliopiston pelitutkimuksen professori Frans Mäyrän mukaan järjestelmien avaaminen pienille kehittäjille ja laitteiden välisen yhteistyön parantaminen olisi oikea suunta myös pelikonsoleille.

Tabletit saattavat syödä erityisesti Wii U:n käyttäjäkuntaa.

Koopee Hiltunen

- Pullonkaulana on yhteensopivuus. Valmistajat yrittävät yhä lukita pelaajat omiin ekosysteemeihinsä. Pelejä kuitenkin julkaistaan useille alustoille ja pelaajilla on useita laitteita kotonaan. Ei ole mitään syytä sille, etteivätkö hahmot ja sisällöt voisi siirtyä laitteesta toiseen.

Vaikka kaikilla suurilla konsoleilla on omat verkkokauppansa pienemmille peleille, on niissä toimiminen vielä tässä sukupolvessa tehty monen mielestä liian vaikeaksi pienille kehittäjille. Monet pienet kehitysstudiot on hinnoiteltu ulos esimerkiksi Microsoftin nykyisen konsolin Xbox 360:n verkkokaupasta, jossa jokainen peliin tehtävä päivitys maksaa kehittäjälle 40 000 dollaria, paljasti Double Fine -studion Tim Schafer Hookshot Inc. (siirryt toiseen palveluun) -julkaisun haastattelussa viime vuoden alussa.

Frans Mäyrän mukaan tällainen sulkeutuneisuus ei ole tätä päivää.

- Selkeästi konsolien täytyisi tähyillä mobiiliekosysteemien suuntaan, tehdä itsestään ketterämpiä ja madaltaa kynnystä pienien kehittäjien julkaista alustalle. Tarvitaan rohkeampaa kokeilua. Uuden Xboxin kohdalla kaikki, mikä avaa ympäristöä pienille tekijöille, on myönteistä kehitystä, Mäyrä sanoo.