Kalsium saattaa auttaa aivohalvausten ehkäisyssä

Paljon kalsiumia ruokavaliostaan saavat voivat ruotsalaistutkimuksen mukaan säästyä aivohalvauksilta hieman muita todennäköisemmin.

terveys
Maitoa kaadetaan juomalasiin.
Sari Gustafsson / Lehtikuva

Tutkijoiden tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä, ja niiden perusteella runsas kalsiumin saanti liittyi aivohalvausriskin pienentymiseen väestöissä, joissa keskimäärin saadaan alle 700 mg kalsiumia päivässä. Selvin yhteys on tulosten perusteella Aasiassa, missä sairastumisriskin havaittiin pienentyvän kalsiumin saannin kasvaessa. Tutkimuksessa yhdistettiin yhdentoista kalsiumtutkimuksen aineistot, jotka yhteensä kattoivat yli 9 000 aivohalvaustapausta.

Havainnot on varmistettava lisätutkimuksissa, mutta periaatteessa yhteys voisi selittyä kalsiumin lisäksi maitotuotteiden eri ainesosilla. Maito on merkittävin kalsiumin lähde, ja kalsiumin lisäksi maidossa on mm. proteiineja ja D-vitamiinia, kaliumia ja magnesiumia, mitkä saattavat alentaa verenpainetta, ja sitä kautta pienentää aivohalvauksen riskiä. Toisaalta maidon kovat rasvat saattavat syödä nämä hyödyt. Yhteys myös todennäköisesti rajoittuu ruoasta saatavaan kalsiumiin, sillä kalsiumlisiin on liitetty ongelmia aikaisemmissa tutkimuksissa.

Aivohalvaukseen sairastuu vuosittain noin 14 000 suomalaismiestä ja -naista. Heistä neljäsosa on työikäisiä. Aivohalvaus voi johtua aivovaltimon tukkeutumisesta tai verenvuodosta.

Suomalaissuosituksissa kalsiumin saantia pidetään riittävänä, kun sitä saa noin 800–900 mg päivässä. Lasillisessa maitoa on kalsiumia noin 130 mg ja juustoviipaleessa noin 75 mg. Myös muun muassa soijapavuissa, siemenissä ja pähkinöissä on kalsiumia, mutta ei yhtä paljon kuin maitotuotteissa.

Lähteet: Uutispalvelu Duodecim