Tarkastajat: Palkkarahojen varastaminen merimieheltä alan yleinen tapa

Maksamattomia palkkoja, poskettoman pitkiä työaikoja ja uhkailua. Ulkomaisilla rahtilaivoilla miehistön työolot voivat olla hyvinkin karuja. Työoloja valvovien suomalaistarkastajien mukaan taloudellisesti vaikeina aikoina miehistön palkka on ensimmäisenä säästölistalla.

talous
Rahtilaiva sataman edustalla.
YLE Kymenlaakso

Simo Nurmi on toiminut 16 vuotta kansainvälisen kuljetustyöntekijäin liiton ITF:n koordinaattorina Merimies-Unionissa. Käytännössä hän valvoo muutaman muun kollegansa kanssa Suomeen saapuneiden ulkomaisten alusten työoloja.

Vuosittain Suomen satamissa tarkastetaan noin 100 alusta. Ennakkoon kerättyjen tietojen pohjalta tarkastajat valikoivat aluksia, joilla epäilevät väärinkäytöksiä löytyvän. Useimmin huomautettavaa löytyy niin sanottuun mukavuuslippuvaltioon rekisteröidyistä aluksista. Mukavuuslipuiksi luokitellaan esimerkiksi Panama, Bahama, Bermuda, Malta ja Kypros. Yhteistä niille on alhainen verotus ja heikko ammattiyhdistystoiminta.

Eniten epäkohtia palkkauksessa

Suurimmat tarkastuksissa paljastuvat epäkohdat liittyvät merimiesten palkkaukseen. Palkkataso vaihtelee eri puolilla maailmaa, mutta Simo Nurmen mukaan yleispätevänä minimikuukausipalkkana voidaan pitää 1 750 USA:n dollaria. Viimeisten 16 vuoden aikana Suomessa tehdyistä tarkastuksista 36 prosenttia on johtanut jatkotoimiiin joko palkkojen tai muiden laiminlyöntien vuoksi.

Varustajien keskuudessa on se yleinen tapa, että merimieheltä palkkarahojen varastaminen ei ole rikos vaan pikemminkin alan käytäntö

Simo Nurmi

Simo Nurmi harmittelee, että viimeisen puolen vuoden aikana palkkoihin liittyvät epäselvyydet ovat lisääntyneet. Nykyisin kymmenestä tarkastettavasta laivasta seitsemän kohdalla joudutaan turvautumaan jatkotoimiin.

- Viime aikoina jatkotoimenpiteet ovat olleet juuri palkkaan liittyviä. Maailmalla varustajien keskuudessa on se yleinen tapa, että merimieheltä palkkarahojen varastaminen ei ole rikos vaan pikemminkin alan käytäntö, Nurmi toteaa.

Yksi keino laivan omistajan kovistelemiseksi on aluksen saartaminen. Suomessa saartoja on tehty lähes 100 runsaan 16 viime vuoden aikana. Miehistölle kuuluvia palkkoja on saatu jälkikäteen perittyä yli 13 miljoonan dollarin edestä.

Palkkojen lisäksi aluksilla on usein puutteita myös työaikojen noudattamisessa. ITF-tarkastaja Ilpo Minkkinen kertoo nähneensä aluksilla todella väsyneitä miehiä, kun työ- ja lepoaikoja ei noudateta. Alusten miehitykset on vedetty joskus aivan minimiin, ja ylitöitä tehdään suuria määriä.

- Olen nähnyt lepo- ja työaikakirjanpidosta todella karseita väärennöksiä, sanoo Minkkinen.

Olen nähnyt lepo- ja työaikakirjanpidosta todella karseita väärennöksiä

Ilpo Minkkinen

Suurta työmäärää yritetään aluksissa paikkailla palkkaamalla harjoittelijoita, joiden työtunteja ei rajoiteta ja palkka on kuukaudessa muutama sata dollaria.

Taustalla kova kilpailu ja tiukka taloustilanne

Minkkisen ja Nurmen mukaan merimiehiä myös uhkaillaan väkivallalla, jotta he eivät puhuisi epäkohdista ulkopuolisille. Usein miehistö uskaltaa avata suunsa vasta työsuhteen päättymisen jälkeen. Rohkeimpien nimet ovat Nurmen mukaan päätyneet mustille listoille esimerkiksi Filippiineillä, vaikka virallisesti mitään listoja ei ole olemassa.

Simo Nurmi näkee työehtojen polkemisen liittyvän kansainvälisesti vaikeaan taloustilanteeseen. Kilpailu merenkulussa on erittäin kovaa, ja varustamot karsivat kuluja kaikilla mahdollisilla keinoilla. Jopa yleensä luotettavien saksalaisomisteisten alusten kohdalla löytyy nykyisin jatkuvasti jotain huomautettavaa.

- Kun rahat ovat vähissä ja pankeissa rahahanat ovat kiinni, niin silloin varustamo säästää ensimmäisenä miehistön palkoista.

- Usein varustajat ovat kotoisin sivistysvaltioista, joissa ihmisten työehdot ovat kohdallaan, mutta kun mennään merelle niin sivistys jää unholaan, sanoo Nurmi.