HSL:n sähköbussikokeilu jumittui lähtöruutuun

HSL:n ja bussiyhtiö Veolian sähköbussikokeilu on toistaiseksi jäissä. Ensimmäinen bussi hyytyi heti alkumetreille, lisäksi uusien autojen toimitus on viivästynyt syksyyn.

Kotimaa
Veolian portugalilainen sähköbussi eBUS Caetano 2500EL.
Portugalilainen sähköbussi oli ensimmäinen testiajossa olevista ajoneuvoista.Veolia

Marraskuussa käyttöönotetun sähköbussin piti olla kolmevuotisen koeajokokeilun airut. Meno hyytyi kuitenkin heti alkuunsa. Portugalilaisessa linjurissa oli useita teknisiä ongelmia, muun muassa akun latausjärjestelmä häiriintyi pakkasessa. Bussi palautettiin samantien takaisin tehtaalle, jossa se on yhä korjattavana.

HSL ja Espoon Veolia odottivat sähkobusseja koekäyttöön myös Ruotsista ja Kiinasta. Ruotsalainen bussi jäi tulematta tehtaan taloudellisten ongelmien vuoksi, kiinalaisen auton toimitus puolestaan viivästyy ensi syksyyn.

Perusongelma on se, että valmistajat eivät ole varautuneet Suomen talveen.

Sven Nyholm, Espoon Veolian liikennepäällikkö

- Takeltelu on valitettavasti jatkunut, koska siihen ensimmäiseen autoon tuli vähän yllättäviäkin vikoja, jotka eivät suoranaisesti edes liittyneet sähköön. Perusongelma on se, että valmistajat eivät ole varautuneet Suomen kylmään talveen, vaikka siitä on ollut puhetta, Espoon Veolian liikennepäällikkö Sven Nyholm summaa.

Myös VTT on kehittänyt oman versionsa sähköbussista. Kevättalvella esitelty kotimainen kiituri saa positiivista palautetta Espoon Veolian liikennepäälliköltä.

- Se on tuntunut yllättävän hyvältä! Lumi on pöllynnyt sähkölaitteiden sekaan ja hyvin on toiminut, Sven Nyholm kertoo.

Sata sähkölinjuria liikenteeseen tulevina vuosina

HSL:n tavoitteena on leikata joukkoliikenteestä aiheutuvia ilmanlaatuun vaikuttavia päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2018 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen HSL on visioinut jopa sadan sähköbussin käyttöönottoa vuoteen 2018 mennessä.

Osapuolet pitävät tavoitetta yhä realistisena kolmivuotisen koeajojakson kompuraisesta alkutaipaleesta huolimatta.

- En pidä sitä ollenkaan mahdottomana. En edes tämän ensimmäisen portugalilaisenkaan auton kanssa, siinä sattui vaan huonoa tuuria suoraan sanottuna. Kehitys on mennyt niin suuria askelluksia eteenpäin nyt jo tässä ajassa, näissä autoissa, sanoo Espoon Veolian liikennepäällikkö Sven Nyholm.

Ei täällä kirvestä heitetä vielä mihinkään, tekniikassa on edistytty tässäkin ajassa.

Sven Nyholm, Espoon Veolian liikennepäällikkö

Uusia autoja odotellessa Veolia kokeilee sähkökäyttöistä kyyditystä pienemmässä mittakaavassa Porvoossa.

- Vanhassa kaupungissa kiertää kesällä pienempi sähköbussi, Nyholm kertoo Veolian suunnitelmista ennen uusien sähköbussien koeajoa tulevana syksynä.