Pikkuautoista rajoittimilla mopoautoja

Liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen kokeili viikonlopun ajan mopoautoa. Kokemukset saivat kokeneen automiehen esittämään radikaalia uudistusta.

liikenne
Martti Korhonen mopoauton ratissa
Martti Korhosen viikonloppu mopoauton ratissa poiki ehdotuksen pienten henkilöautojen muuttamisesta mopoautoiksi.

Oululainen kansanedustaja, liikenneturvan hallituksen puheenjohtaja Martti Korhonen vietti kesäisen viikonlopun mopoauton ratissa.

- Maantieliikenteessä tämä herättää ikäviä tuntemuksia kanssakulkijoissa ja osa autoilijoista käyttäytyy aggressiivisesti. Lippalakkipäiset pojat nostavat kättä, Korhonen summaa viikonlopun kokemuksiaan.

Mopoauton ominaisuudet ovat pelkistetyt. Kesällä liikenteessä kyllä pärjää, mutta olo tuntuu silti turvattomalta, Korhonen pohtii.

- Kyllähän tämä on hirveän kevytrakenteinen ja voimakasääninen. Tekniikka on vanhaa perustekniikkaa eli ei tätä saman hintaluokan nykyaikaiseen autoon voi verrata mitenkään.

Samalla rahalla oikea auto

Mopoauton keskihinta liikkuu yleisesti 12 000 - 15 000 euron välissä. Samalla rahalla saa oikeankin auton. Tätä Korhonen on mopoauton ratissa selvästi pohtinut. Hän esittää, että tavallisesta pienestä henkilöautosta voitaisiin muutoksilla tehdä vaihtoehto mopoautolle.

Lippalakkipäiset pojat nostavat kättä.

Martti Korhonen

- Minä yritän nähdä tämän turvallisuusnäkökulman kautta. Jos nuorille haetaan turvallisempaa ja osin miellyttävämpääkin liikkumista, niin samalla rahalla saadaan huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Vähän vaikea on ymmärtää, miksi me emme sitä tekisi.

Normaaliauton muuttaminen kävisi Korhosen mukaan kätevästi.

- Teknisesti se on yksinkertaista, helppoa ja nopeaa. Poistetaan takapenkki, jotta siitä tulee kaksipaikkainen. Sitten asennetaan rajoitin, joka raskaassa liikenteessä on jo käytössä. Ehkä myös joku merkintä, nythän käytössä on kolmio.

Samassa yhteydessä mopoautojen nopeutta voitaisiin Korhosen mielestä ehkä nostaa 60 kilometriin tunnissa. Tämä kuitenkin vaatisi nykyistä laajempaa koulutusta.

- Ongelma-alue on taajamaliikenteessä juuri siellä 60 kilometrin nopeuksissa. Se tietysti edellyttäisi laajempaa opiskelua ja montaa muutakin muutosta, että turvallisuustaso pystyttäisiin saavuttamaan, mutta sitäkin kannattaisi miettiä.

Auto voitaisiin tarvittaessa myös palauttaa normaaliksi autoksi, kun kuljettaja on esimerkiksi saanut ajokortin.

Yli joka viides kieltäisi mopoautot

Viime vuoden lopulla Suomessa oli mopoautoja rekisteröitynä reilut 7 000. Mopoja maassamme on lähes 220 000 kappaletta. Mopoautot herättävät kuitenkin paljon tunteita.

Etelä-Suomessa, missä mopoautoja on pohjoista enemmän, autoilijoiden asenteet ovat hieman positiivisempia.

Rainer Kinisjärvi

- Mopoauto ärsyttää. Se kulkee liian hitaasti ja on tien tukkona, Liikenneturvan Oulun aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi valottaa tutkimusta.

Kuitenkin siellä, missä mopoautoja on enemmän, asenteetkin loivenevat.

- Etelä-Suomessa, missä mopoautoja on pohjoista enemmän, autoilijoiden asenteet ovat hieman positiivisempia, Kinisjärvi toteaa.

Liikenneturvan selvityksessä autoilijoista 15 prosenttia kertoi, että mopoauto suututtaa liikenteessä. Joka viides vastaaja kertoi pelkäävänsä mopoautoja ja 22 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että mopoautot pitäisi kieltää kokonaan.