1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. festivaalit

Festivaalien mainonta aikaistuu vuosi vuodelta

Taustalla vaikuttaa kilpailu näkyvyydestä. Lipunmyyntiin aikaisella mainonnalla ei ole suurtakaan merkitystä, uskoo moni tapahtumanjärjestäjä. Useilla festivaaleilla myyntipiikit tapahtuvat vasta juuri tapahtuman kynnyksellä.

Kuva: Yle / Juho Liukkonen

Kilpailu rock-tapahtumien näkyvyydestä on johtanut siihen, että tiedottaminen tapahtumien esiintyjistä aikaistuu vuosi vuodelta. Usea promoottori myöntää, että muiden tapahtumajärjestäjien kiinnitysaikataulua seurataan mielenkiinnolla.

- Meillä oli ennen Sulon päivän perinne, eli 13. helmikuuta julkaistiin tosi iso osa esiintyjistämme kerralla. Nyt on ollut sikäli harvinainen vuosi, että jouduimme julkaisemaan pääesiintyjämme Nightwishin jo ennen joulua.

- Kaksi muutakin kotimaista festivaalia julkaisivat tiedon siitä, että Nightwish soittaa heidän tapahtumassaan. Meidän lipunmyynnin kannalta olisi ollut tönkköä, jos olisimme pantanneet kotinurkilla asuvilta tietoa siitä, että yhtye esiintyy myös meillä, Ilosaarirockin tiedottaja Petri Varis kertoo.

Liian aikaisinkaan esiintyjäkiinnityksiä ei tahdota julkistaa, ellei ole pakko. Mikäli tapahtuma julkistaa isoimmat kiinnityksensä jo ennen joulua, saattaa käydä niin, että kilpailu näkyvyydestä muita festivaaleja vastaan hävitään.

Tiedottaminen esiintyjistä myös pirstaloituu

Myös tiedotus tapahtumien pääesiintyjistä pirstaloituu. Esimerkiksi mikkeliläisen Jurassic Rockin perjantain pääesiintyjäksi julkistettiin vastikään australialaisbrittiläinen konemusiikkiyhtye Pendulum. Esiintyjiä mikkeliläiselle festivaalille on julkaistu pitkin kevättä useamman kerran.

- Normaali käytäntö suomalaisilla festareilla on, että esiintyjät julkaistaan muutamassa osassa keväässä. Esiintyjiä julkistetaan kuitenkin yhä aikaisemmin, jotta ennakkomyynti päästään aloittamaan.

- Yksikään festivaali ei kuitenkaan panttaa pääesiintyjiään, se on selvä. Julkistuksien rytmitystä ohjaa pitkälti se, että neuvottelut esiintyjistä kestävät ja ratkeavat ajallaan, Jurassic Rockin festivaalipromoottori Jukka Holmstedt muistuttaa.

Myyntipiikit näkyvät vasta tapahtuman kynnyksellä

Lipunmyynnin kannalta esiintyjien tipottaisella julkistamisella ei nähdä olevan valtavaa merkitystä.

Trendinä on, että entistä useampi festivaaliasiakas tekee ostopäätöksen lipusta vasta lähellä festivaalien alkua.

- Monet asiakkaat uskovat siihen, että lippuja saa vielä juuri ennen tapahtuman alkua, Kuudes Aisti -festivaalin taiteellinen johtaja Toni Rantanen kertoo.

'Sian ostaminen säkissä' kiinnostaa

Ennakkomyynnillä on kuitenkin merkitystä tapahtumille. Esimerkiksi Helsingissä useampi musiikkitapahtuma on aloittanut myymään nk. 'early bird' -lippuja. Tällöin lippujen hinnat ovat halvempia, mutta asiakkaalla ei ole vielä lippua ostaessaan lainkaan tietoa tapahtuman esiintyjistä.

Lippujen ennakkomyynti aloitetaan jo hyvissä ajoin vuoden alussa.

- Meillä nämä liput ovat ainakin käyneet hyvin kaupaksi. Niiden tuonti markkinoille jo varhaisessa vaiheessa tuo hyvän näkyvyyden tapahtumalle. Ehkä hyvä menekki kertoo myös siitä, että ihmiset luottavat tapahtumaan ja ostavat mieluusti lippunsa ajoissa.

- Ennakkolipuissa on myös järjestäjien kannalta se etu, että niistä saadun tuoton turvin on helpompaa rahoittaa tulevaa tapahtumaa, Kuudes Aisti -festivaalin taiteellinen johtaja Toni Rantanen muistuttaa.