Talouspaperiarpajaiset oikeuteen: Lotossakin varmempi päävoitto

Kuluttaja-asiamies on vienyt Lotus-paperien valmistajan oikeuteen aggressiivisesta markkinoinnista. Yhtiön arpajaisissa 100 000 euron päävoiton mahdollisuus oli yksi 2,4 miljardista.

talous
Lotus soft embo -tuotepakkaus.
Lotus soft embo -tuotepakkaus.SCA Tissue Finland

Kumman talouspaperipakkauksen kuluttaja valitsee: Paketin A vai suunnilleen samanhintaisen paketin B - josta voi voittaa muhkean summan rahaa?

Kuluttaja-asiamiehen mukaan voittomahdollisuudella on psykologinen vaikutus. Tässä tilanteessa kuluttaja ottaa helposti tunneperusteella arpajaispakettinsa. Kuluttaja-asiamiehen mielestä on kuitenkin väärin, jos voittamiseen on käytännössä mikroskooppisen pieni todennäköisyys.

Tämän takia paperipyyhkeiden valmistaja SCA Tissue Finland on joutumassa markkinaoikeuteen. Yhtiö tekee Lotus-merkkisiä talouspyyhkeitä, nenäliinoja ja wc-paperia.

SCA Tissuen arvonnassa kampanjatuotteen ostajalla oli mahdollisuus voittaa 100 000 euroa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan voiton suuruudella ja todennäköisyydellä oli epäasianmukainen vaikutus kuluttajan harkintaan: voittomahdollisuus oli yhden suhde 2,4 miljardiin, mutta tätä ei mainittu missään.

Lotossa päävoiton todennäköisyys on yksi 15 miljoonasta. Toisin sanoen yhtä varmasti voittaa loton pääpotin 160 kertaa kuin saa talouspaperista rahaa.

Markkinaoikeus ei ole tätä tapausta ennen saanut ratkottavakseen markkinointiarpajaisia, joissa olisi kyse aggressiivisesta menettelystä.

Ensijaisesti kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää yhtiötä antamasta vaikutelmaa voittomahdollisuudesta. Toissijaisena pyrintönä on, että markkinoinnissa ei saisi kiinnittää kuluttajan päähuomiota voittoon itse tuotteen sijasta.