1. yle.fi
  2. Uutiset

Armani tahkoaa rahaa - toista on perikeskiluokkaisella vaatettajalla

Italialaisen Armanin myynti on rajussa kasvussa, mutta brittimerkki Marks & Spencer ei voi sanoa samaa, vaikka sen myymälöissä Britanniassa käy 21 miljoonaa asiakasta joka viikko.

talous
Giorgio Armanin myymälä.
Giorgio Armanin lippulaivamyymälä Pekingissä 23. helmikuuta 2012.Adrian Bradshaw / EPA

Italialaisen Giorgio Armanin luksusmuodin myynti kasvoi viime vuonna peräti 16 prosenttia vuodesta 2011. Talouskurimuksen piinaamassa Euroopassakin liikevaihto kasvoi toistakymmentä prosenttia, vaikka hulppeimmin kauppa kävi Aasiassa.

Kiinassa luksusta myytiin Armanin nimellä liki 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko Kaukoidän-myynti kasvoi 29 prosenttia. Armanin liikevaihto oli viime vuonna yli kaksi miljardia euroa.

Myös brittiläinen Burberry paisutti myyntiään Aasiassa, 13 prosenttia. Pitkälti Kiinan ansiosta voitto kasvoi 14 prosenttia vuodentakaisesta.

Keskiluokan suosikin, 129-vuotiaan brittiyrityksen Marks & Spencerin myynti on sen sijaan ollut laskussa seitsemän perättäistä neljännestä, ja viime vuoden voitto oli vähäisin sitten vuoden 2009.

Marks & Spencerillä on yksistään Britanniassa yli 700 myymälää ja niissä 21 miljoonaa asiakasta joka viikko. Liikevaihto on 12 miljardin euron luokkaa.

Lähteet: Reuters, AFP

Lue seuraavaksi