yle.fi-etusivu

Lihastohtori vastaa: näin hyödyt lisäravinteista!

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteiden tohtori Juha Hulmi vastaa Suoran linjan katsojien kysymyksiin urheilijan lisäravinteista.

Osallistu
Comstock.

Suora linja avasi keskustelun urheilijan lisäravinteista ja lupasi selvittää, onko niistä oikeasti hyötyä. Suurin osa kommentoijista oli sitä mieltä, että lisäproteiinit ja muut lisäravinteet ovat täyttä humpuukia eikä niillä ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että kukkaro kevenee kummasti niitä ostellessa.

Nimimerkki Maalaisjärki vannoi perinteisen kotiruuan nimeen.

- Kotiruoka tai ainakin lämmin ateria, kaikkine ravintoaineineen, ei tarvitse mitään lisukkeita, ovat vaan höpinää turhasta!

Liikuntatieteiden tohtori, myös nimellä Lihastohtori (siirryt toiseen palveluun) bloggaava Juha Hulmi myöntää, että suurimmalla osalla tuotteista ei ole mitään tutkittuja vaikutuksia. Kahdella urheiluravitsemustuotteella kuitenkin on: kreatiinilla ja heraproteiinilla. Kreatiini on urheilijoiden tutkituin ravintolisä ja se on hyödyllinen 10-30 sekuntia kestävissä lajeissa, kuten kuntosalilla. Palautusjuoma eli laadukas proteiinihera ja maitoproteiinit yleensäkin lisäävät tutkitusti lihasmassaa.

Lisäravinteiden ajoitus mietityttää

Nimimerkki Himoliikkuja on sitä mieltä, että ajoitus on kaikki kaikessa.

- Lihastreenin jälkeen juon palautusjuomaa, ihan siitä syystä, kun käyn salilla peseytymässä ja sehän vie aikaa ennen kuin kerkeää kotia juomaan esimerkiksi maitoa.

Lihastohtori Juha Hulmi huomauttaa, että ihmiset stressaavat nykyisin liikaa siitä, että palautusjuomat ja proteiinit pitäisi nauttia heti treenin jälkeen tai liikunnasta ei ole hyötyä. Hän on tutkinut (siirryt toiseen palveluun) asiaa ja todennut, että heti treenin jälkeen nautitut urheiluravitsemustuotteet kasvattavat lihasmassaa enemmän kuin viiden tunnin päästä nautitut, mutta turhaan hoppuiluun ei kannata ryhtyä. Liika stressi voi viedä liikunnasta mielekkyyden.

Nimimerkki Titta ei hermoile vaan tekee palautusjuoman vasta kotona.

- Tähän saakka olen hörpännyt heti reenin jälkeen itsetehdyn juoksevan pirtelön (maito, banaani, mustaherukka) ja juonut vettä. Kiinnostaisi tietää auttavatko nämä proteiinijauheet tosiasiassa paremmin.

Juha Hulmi vastaa, että tällainen palautusjuoma toimii yhtä hyvin, mutta hän vaihtaisi maidon proteiinipitoisempaan pro-maitoon.

Kasvavalle teinipojalle proteiinipirtelö?

Muumimamma tuumailee, kuka on liian nuori nauttimaan proteiinia.

- Haluaisin kysyä asiantuntijoilta, onko esimerkiksi proteiinipitoisen pirtelön (20g prot. ja 200 kcal) antaminen hurjaa vauhtia kasvavalle teinipojalle hyödyksi vai haitaksi.

Lihastohtori vastaa tähän, että hyötyä on etenkin, jos nuori harrastaa liikuntaa. Maito ja tavallinen ruoka ajavat toki saman asian.

Nimimerkki Reenaaja sanoo, että jos tavoitteena ei ole bodaus ja ruokailu on kunnossa, tarvetta lisäproteiinille ei ole.

Lihastohtori on samaa mieltä. Hän painottaa, että jos liikkuu muutaman kerran viikossa, tarvetta lisäproteiinille ja palautusjuomille ei ole. Tavoitteellinen, 4-5 kertaa viikossa liikkuva ihminen voi hyötyä lisäravinteista.

Kuten nimimerkki Kuntoilija sanoo, jokaisen kannattaa itse kokeilla sopivatko urheilijan lisäravinteet omaan elämään. Kaikki ovat yksilöitä, toinen hyötyy myös näistä tuotteista toisia enemmän. Oman kehon kuuntelu on tärkeintä.

Aiheesta on tulossa juttu 22.5. Suorassa linjassa TV2 klo 19.20.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

New York

New Yorkin vilkkaimman bussiaseman luona yritettiin pommi-iskua – tekijä otettu kiinni

Golden Globe

Tom of Finland ei saanut Golden Globe -ehdokkuutta

Turistibussi

Kauppiaat hämillään itärajalla:

Venäläisten jättiostokset jäihin bussikiellon takia

Länsimetro

Länsimetron seuraava vaihe saattaa saada apuja ulkomailta saakka – vanhat virheet halutaan välttää palkkaamalla uutta osaamista