Pakasteselvitys paljastaa, kuinka tarkasti kauppa asiakkaitaan seuraa

SOK selvitti mahdollisesti vaarallisia pakastevihanneksia ostaneet Eviran luvalla. Selvitys oli tietosuojan kannalta osittain ongelmallinen, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio. Kauppaketjut keräävät asiakkaistaan tietoa yksittäisten tuotteiden tarkkuudella.

Kotimaa
S-Ketjun etukortti.
Yle

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira määräsi SOK:n ottamaan suoraan yhteyttä asiakkaisiin, jotka ovat ostaneet vaarallista pakastevihannessekoitusta. Yhteydenottoihin käytettiin S-ryhmän kassajärjestelmän sekä asiakasomistaja- ja asiakasrekisterien tietoja.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio toteaa, että vastaavanlaisia selvittelyjä on tapahtunut Suomessa aikaisemminkin.

- Kuluttajan kannalta asiassa on kysymys siitä, että on pienempi synti, ettei ehkä ole kerrottu mahdollisuudesta, mutta tietysti henki ja terveys aina sijalla yksi. Mutta ei tapahtumien kulku ihan tyylikäs kaiken kaikkiaan tällaisissa tilanteissa ole.

- En tiedä onko tämä toimintamalli tullut jäädäkseen. Aika sen näyttää, Aarnio sanoo.

Aarnion mukaan ongelmallista on se, etteivät kuluttajat tiedä kuinka yksityiskohtaisia tietoja heistä on kirjattu esimerkiksi kanta-asiakasrekistereihin. Ketjut eivät ole kertoneet, että rekistereistä pystytään selvittämään jopa yksittäisten tuotteiden ostamiset.

- Kuluttajille ei ole kerrottu sitä, että järjestelmät ovat niin yksityiskohtaisia. Eikä ole kyllä meille viranomaisillekaan kuvattu sitä, että päästään tuoterivitasoiselle tarkkuudelle. Yleensä on puhuttu vain tuoteryhmätason tarkkuudesta ja loppusummatason tarkkuudesta.

"Tarkan tiedon louhintaa"

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että pakastevihanneksia ostaneiden tietojen selvittämistä pitää arvioida monesta kulmasta.

- Toivon tosiaan, että nekin ihmiset jotka eivät ole kanta-asiakkaita saavat yhtä hyvän palvelun ja turvan osakseen kuin kanta-asiakkaat.

Aarnio toteaa, että kauppojen pitää kantaa huolta asiakkaiden terveydestä, mutta järjestelmien on oltava riittävän läpinäkyviä.

- Tietosuojan kannalta henkilötietojen käsittelyn tulee olla aina asiallisesti perusteltua rekisterinpitäjän toiminnan kannalta. Sitä on tulkittu aikaisemmin niin, että esimerkiksi hengen ja terveyden pelastaminen on asiallinen peruste.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio painottaa, että elintarvikkeisiin liittyviin kanta-asiakasjärjestelmiin kerätyn tiedon käyttöä on pohdittava tarkasti.

- Iso asia on se, että tieto joka viranomaisille ja kuluttajille on annettu on sellainen, että näitä ei käytetä noin tarkkatasoiseen tiedon louhintaan. Nämä tapaukset näyttävät osoittavan, että niitä on mahdollista käyttää siihen.