S-ryhmä: Asiakkaiden ostotietoja säilytetään järjestelmässä kuukausia - Pakastekasviksista ei uusia sairastumisia

SOK:n suunnittelujohtajan mukaan tietoja käytetään vain äärimmäisissä tapauksissa, jos pitää pystyä ottamaan yhteyttä asiakkaisiin.

Kotimaa

S-ryhmän kaupat säilyttävät asiakkaiden ostotietoja kassajärjestelmässään kuukausia. SOK:n suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen kertoi Ylen aamu-tv:lle puhelimitse, että tietojen säilyttäminen on tarpeen, jotta poikkeustapauksissa voidaan olla yhteydessä asiakkaisiin.

- Ne ovat kassajärjestelmässä jonkin aikaa. Niitä ei ole sieltä saatavissa muuten kuin täysin erillisillä, massiivisilla ajoilla.

- Kyse on kuukausista. Meillä ei ole niille tiedoille mitään muuta käyttöä kuin tällaisissa äärimmäisissä tapauksissa, joissa koemme, että meidän pitää pystyä vastuullisesti toimimaan ja olemaan yhteydessä asiakkaisiin, jos tällaista tapahtuu, Lyytikäinen perustelee.

Keskiviikkona kerrottiin, että kolme ihmistä on viety sairaalahoitoon heidän syötyään S-ryhmän kaupoissa myytyä Rainbow Ruokaisat pannukasvikset -pakastekasvissekoitusta, joka saattaa sisältää myrkyllisen rikkakasvin siemenkotia.

SOK selvitti kassajärjestelmän ja kanta-asiakasrekisterin perusteella, ketkä olivat tuotetta ostaneet ja otti heihin yhteyttä elintarviketurvallisuusvirasto Eviran määräyksestä. Aloite tuli SOK:lta, joka pyysi tiistaina Eviralta lupaa asiakkaiden henkilökohtaiseen yhteydenottoon.

Aarnion kommentit hämmensivät

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoi keskiviikkona Yle Uutisten haastattelussa, että on ongelmallista, että kuluttajat eivät tiedä kuinka yksityiskohtaisia tietoja heistä on kirjattu kanta-asiakasrekistereihin ja että kauppaketjut eivät ole kertoneet, että rekistereistä pystytään selvittämään jopa yksittäisten tuotteiden ostokset.

Lyytikäinen sanoo hämmentyneensä tietosuojavaltuutetun kommenteista, sillä yhtiösta oli keskiviikkona aamulla oltu viimeksi yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon ja käyty asiaa läpi puhelimitse. Tietoa oli lähetetty myös kirjallisesti.

- Niin kuin Aarniokin totesi Ylelle, niin kyse oli nyt terveysvaarasta, jossa tapauksessa on hyvin asiallista hänen mukaansakin kontaktoida asiakkaita. Meidän mielestämme se oli ehdottoman tarpeellinen toimenpide, jotta voidaan varmistua siitä, että asiakkaat eivät enää syö kyseisiä tuotteita.

Lyytikäisen mukaan SOK:n tietoon ei ole alkuviikon jälkeen tullut uusia sairastumistapauksia myynnistä pois vedetystä pakastekasvissekoituksesta.