Pinna palaa liikenteessä - se ei sääntöjä muuta

Eritasoisilla kuljettajilla on yhtäläinen oikeus liikkua teillä ja heidät on otettava huomioon, liikenteen tuntijat rauhoittelevat tieraivon kuumentamia.

liikenne
Jarmo Jokilampi ja Jussi Päivänsalo
"Alinopeus olisi sakotettavaa." "Puskurissa ajaminen on ihan puhdasta kuittailua." "Puolet autoilijoista ei käytä vilkkua." Moni asia pännii suomalaisia toisten autoilijoiden liikennekäyttäytymisessä. Vieraina liikenneopettaja Jarmo Jokilampi ja ylikomisario Jussi Päivänsalo Liikkuvasta poliisista

Liikkuvassa poliisissa on huomattu, että suomalaisia tuntuu ärsyttävän liikenteessä välillä aivan kaikki.

- Jokainen kuitenkin tarkkailee liikennettä ja sen sääntöjen noudattamista omasta näkökulmastaan. Aktiivinen pyöräilijä kiinnittää huomiota eri asioihin kuin raskaan kaluston kuljettaja, ylikomisario Jussi Päivänsalo pohti Yle Aamu-tv:ssä vieraillessaan.

Yle Uutisten nettikeskustelussa lukijat ovat kommentoineet muun muassa autoilijoiden soveliaita nopeuksia.

- Ihan naurettava ajatus, että 80:n alueella tulisi ajaa täsmälleen 80 kilometriä tunnissa ja alinopeus olisi sakotettavaa. Nopeus valittakoon tilanteen ja taitojen mukaan maksimin ollessa kyltein määrätty, nimimerkki Pallo toteaa.

Ylikomisario Päivänsalon mielestä alinopeudesta kannattaa ärsyyntyä kaikista vähiten.

- Liikenteessä on monenlaista kalustoa. Yksi kokee ajamisensa epävarmaksi ja ajaa siksi hiljaa. Toinen huomioi voimakkaasti kelin. Raskasliikenne on aina vähän jaloissa. Mutta kaikilla on yhtäläinen oikeus liikkua teillä ja heidät on otettava huomioon.

- Satasta ajamalla 80:n alueella säästää ajallisesti minuutin, pari. On taloudellisempaakin ajaa rajoitusten mukaan. Virheitä on niin helppo etsiä toisista, liikenneopettaja Jarmo Jokilampi puolestaan huomauttaa studion sohvalla.

Turvavälejä unohtamatta

- Vaaratilanteet tulevat juuri näistä köröttelijöistä. Perässä ajavat hermostuvat, ajetaan liian lähellä ja tehdään vaarallisia ohituksia, kirjoittaa nimimerkki oona

- Ensimmäinen auto voi mennä haluamallaan nopeudella. Vasta toinen auto, joka menee liian lähelle, vaikeuttaa muiden ohittamista, liikenneopettaja Jarmo Jokilampi rauhoittelee.

Saman on huomannut nimimerkki Golf.

- Minua ärsyttää se, että kun yritän pitää hitaasti edellä ajavaan säädyllisen turvavälin, siihen änkeää ainakin kaksi autoa ja tämä hidastuttaa matkantekoa entisestään.

- Useimmitenhan puskurissa ajaminen on ihan puhdasta kuittailua edelläolijalle, nimimerkki Koijas väittää.

Liikkuvan poliisin ylikomisario Jussi Päivänsalo jakaa mielipiteen.

- Perässä roikkuminen on ärsyttävää ja erityisen vaarallista. Mielestäni on ok suuttua siitä, että joku töpeksii liikennesäännöissä.

Ylen Aamu-tv:ssä vierailleet liikennetuntijat korostavat, ettei satasen tai 80:n nopeudessa olisi varaa keskittyä mihinkään muuhun, kuten kännykkään tai radioon, vaan ainoastaan ajamiseen.

- Moni pitää moottoripyörällä ajamisesta siksi, että siinä pitää keskittyä pelkästään ajamiseen, Jokilampi sanoo.