Fysiikkaa voi oppia vuoristoradassa

Kouvolan yhteiskoulun lukion opiskelijat kävivät mittaamassa G-voimia käytännössä. Paikkana toimi Tykkimäen huvipuisto. Opiskelijoiden mielestä vastaavanlaista luovaa opetusta voisi olla enemmänkin.

Kotimaa
Fysiikan opiskelijat odottavat pääsyä Idän pikajunan kyytiin
Juha Korhonen / Yle

Idän pikajuna muuttui perjantaina tieteen näyttämöksi Tykkimäen huvipuistossa. Kouvolan yhteiskoulun lukio-opiskelijat testasivat laitteen penkeillä, miten fysiikkaa sovelletaan käytännössä. Mittalaitteet tallensivat pikajunan keski- ja huippunopeudet sekä G-voimat. Opiskelijoille tällainen opiskelu maistuu.

- Tämä on käytännön tapa opiskella ja ihan hauskaakin, sanoo Lauri Lukkarinen.

Mitä sitten jää viivan alle, eli muistiin? Monen mielestä paljonkin.

- Olen oppinut fysiikan soveltamisesta. Se ei ole sitä, että vaan lasketaan, kertoo Salli Ahola.

Vieressä seisova Isa Lyytinen puolestaan on oppinut hallitsemaan käytössä olevat mittalaitteet.

Luovuus vaatii panostusta

Lukio-opetusta ohjataan Opetushallituksesta käsin. Pakollisten ja syventävien kurssien sisältöä määritellään valtakunnallisesti. Soveltavien kurssien sisällön voi koulu ja opettaja rakentaa itse.

Opiskelijat kannustavat luoviin ratkaisuihin ja sama on suhtautuminen Opetushallituksessa. Opetusneuvos Erja Kauppinen korostaa opettajien pedagogista vapautta.

- Käytännöt ovat kauhean kirjavat, variaatioita on paljon. Minun mielestäni se on ainoa järkevä tapa, Kauppinen sanoo.

Kouvolan yhteiskoulun lukion lehtori Petteri Mönkkönen on aiemmin vienyt opiskelijoitaan muun muassa purjelentämään. Ensi syksynä matka jatkuu Kennedyn avaruuskeskukseen Floridaan.

Opettajalta luova opettaminen saattaa vaatia ylimääräistä työpanosta.

- Minun piti yksi vapaapäivä käydä tekemässä testiajoja. Kyllä se meiltä opettajilta vaatii paneutumista asiaan, Mönkkönen kertoo huvipuistovierailun taustoista.

Mönkkösen mielestä opiskelusta on tehtävä kiinnostavaa, jotta opinnot jatkuvat lukion jälkeenkin.

- Me tarvitsemme luonnontieteiden ja tekniikan osaajia tulevaisuudessa, jotta hyvinvointimme säilyy tällaisena kuin se on. Tämä on yksi tapa pitää yllä oppilaiden mielenkiintoa.