Kaupan keskusliikkeet painottavat, että yksittäiset ostotapahtumat eivät näy bonuskorttien kanta-asiakasjärjestelmissä.
Bonusjärjestelmiin liityttäessä kerätään erilaisia henkilötietoja. Asiakastietoihin kirjataan perushenkilötietojen lisäksi muun muassa koulutus ja ammatti sekä tietoja perheenjäsenistä, jos ne ilmoitetaan.
SOK, Kesko ja Suomen Lähikauppa kertovat, että S-etukortin, Plussan ja Ykkösbonuksen asiakasrekistereihin yksittäiset ostokset eivät päädy.
Ostoksista tallentuvat tiedot loppusummasta ja ostopaikasta. Ketjut räätälöivät mainoksia ja etuja asiakkaan ilmoittamiin kiinnostuksen kohteisiin sopiviksi, ja myös perhetilanteen mukaisesti.
- Jos meillä on asiakasomistajalta saatu tieto siitä, että perheessä on myös lapsia ja jos tulee etu, mikä erityisesti voisi olla kiinnostava lapsiperheelle, niin se voidaan valita näiden asiakasomistajien viestintään, kertoo S-ryhmän konseptipäällikkö Minna Ojala.
Asiakasrekistereihin on tulossa muutoksia, sillä EU:ssa valmistellaan tietosuojan historian suurinta remonttia. Sen myötä tietoturva tulee samanlaisena voimaan kaikissa EU:n jäsenmaissa. Esimerkiksi kaikkeen asiakasprofilointiin mainonnassa tulee olla asiakkaan lupa.
- Yleensä ihmiset liittyvät sinne suostumuksensa mukaisesti, mutta kerrotaanko heille millaista profilointi on? Järjestelmiä pyörittävät tahot joutuvat muotoilemaan nyt tämän informoidun suostumuksen uudelleen, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.
EU-asetuksen myötä asiakkaan pitää myös saada helpommin tieto omista rekisterissä olevista tiedoista.
EU:n uusi tietosuoja-asetus on tarkoitus saada hyväksyttyä ennen ensi vuoden eurovaaleja. Asetukseen on tulossa siirtymäaika ainakin vuoteen 2016.