Särkänniemi lopetti yksittäislippujen myynnin

Särkänniemen Elämyspuisto ei myy enää kesäkaudella 2013 yksittäisiä lippuja laitteisiin ja kohteisiin. Delfinaarioon aikovan on ostettava jo täysihintainen ranneke.

Kotimaa
Näsinneula ja Särkänniemen vuoristorata
Jan Hynnä / Yle

Särkänniemi on päättänyt luopua yksittäisten kohde- ja laitelippujen myynnistä kesäkaudella. Delfinaarioon, planetaarioon, akvaarioon tai vasta valmistuneeseen Koiramäkeen pääsee vain koko alueen palvelut kattavalla rannekkeella eli Elämysavaimella.

Useissa perheissä aikuiset eivät halua tai voi mennä huvipuistolaitteiden pyöriteltäviksi, mutta menisivät mieluusti lapsien kanssa katsomaan delfinaarion esitystä. Ruuhkaisimmalla sesonkikaudella ei yksittäislippuja kohteisiin kuitenkaan saa. Vanhemman täytyy ostaa joko Elämysavain tai pelkkä aluelippu, jolla pääsee Särkänniemen alueelle, Näsinneulaan ja Sara Hildénin taidemuseoon.

- Lähdemme siitä, että tälläinen elämys- ja huvittelupuisto on koko perheen tekemistä. Tuntuu aika hassulta, että mikseivät vanhemmat lähtisi nauttimaan lapsen ilosta sinne delfinaarioon, Särkänniemen markkinointi- ja viestintäjohtaja Tiina Mörttinen sanoo.

Uudesta lippukäytännöstä on tullut palautetta lähinnä lyhyempiä visiittejä tekeviltä kävijöiltä.

- Jonkun verran on tullut palautetta, mutta vähemmän kuin oletimme ja nimenomaan tamperelaisilta ja lähialueiden ihmisiltä, Mörttinen sanoo.

Mörttinen muistuttaa, että jos haluaa vierailla pelkästään esimerkiksi delfinaariossa, se onnistuu yksittäislipulla kesäkauden ulkopuolella.

- Delfinaario on auki ympäri vuoden. Siellä voi vierailla syyskuusta-huhutikuuhun huokeampaan hintaan.

Lippukäytäntö muuttunut useista syistä

Päällimmäisenä lippukäytönnön muuttamiseen on yksittäislippujen huono menekki. Suurin osa Särkänniemen kävijöistä tulee kauempaa ja viettää koko päivän puistossa.

- Yli kahdeksankymmentä prosenttia asiakaskunnasta joka tapauksessa hankkii Elämysavaimen. Olemme todenneet, että näiden yksittäisten laite- ja kohdelippujen myynti on erittäin vähäistä, markkinointi- ja viestintäjohtaja Tiina Mörttinen sanoo.

Yhdellä kaikenkattavalla lipulla vahvistetaan myös Särkänniemen tuotebrändiä. Särkänniemi myy palvelujaan "kaikki samassa"-pakettina.

Yksittäislippujen poistumiseen on vaikuttanut osaltaan myös uuden Koiramäki -maailman avaaminen Särkänniemeen. Koiramäen sisällyttäminen avaimeen tuntui järkevämmältä kuin erillisen hinnan ottaminen teemamaailman kävijöiltä. Avaimen hintaan tuli kahden euron nousu tänä vuonna.

- Koiramäki on jo sinällään oma teemamaailma ja pohdimme, että tehdäänkö sille oma hinta. Sen hinta olisi muodotunut jo lähelle koko avaimen hintaa, joten totesimme, että pidetään avain järkevissä raameissa ja sisällytetään uusi Koiramäki siihen, Mörttinen kertoo.

Särkänniemessä on haluttu ottaa käytäntöön enemmän kansainvälinen malli eli yhden sisäänpääsymaksun käytäntö.

- Tämä on ollut aika skandinaavinen tapa, että kaikkea myydään vähän erikseen.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus