Puolustusvoimien raskaiden kuorma-autojen jättihankinta kilpailutetaan sittenkin

Puolustusvoimien 150 raskaan kuorma-auton hankinta kilpailutetaan sittenkin. Autot oli aiemmin aiottu hankkia suorahankintana, jolloin suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi.

Kotimaa
Suomen armeijalle toimitettuja Sisu kuorma-autoja.
Yle

Puolustusministeriö on tehnyt täyskäännöksen 150 raskaan kuorma-auton hankinnassa. Puolustushallinnon kaupallinen johtoryhmä päätti tänään torstaina, että hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että se tilattaisiin suoraan esimerkiksi suomalaiselta Sisu-valmistajalta.

- Käytämme kuitenkin kilpailutusta, koska se on lainsäädännön ja EU-sopimusten mukaan ainoa tapa, jolla asia voidaan hoitaa. Ei voida vedota siihen, että kyse olisi pelkästä puolustushankinnasta, jolloin kilpailutusta ei olisi tarvinnut käyttää, kertoo puolustusministeriön viestintäjohtaja Jyrki Iivonen.

Vielä huhtikuussa näytti varmalta, että autot hankittaisiin suorana puolustushankintana eikä kilpailutettuna siviilihankintana, kuten alun perin oli suunnitelmana. Jos näin olisi tehty, suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi. Nyt tehty kilpailutuspäätös tarkoittaa sitä, että ministeriö palaa käytännössä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaansa.

Lakimuutos ajoi kilpailuun

Lain mukaan puolustushankintana ilman kilpailutusta voidaan toteuttaa vain hankintoja, joissa suorahankinta on huoltovarmuuden kannalta perusteltua. Kilpailutettuna tilaus voi mennä ulkomaiselle valmistajalle.

Puolustusvoimat on aiemmin tehnyt suorahankintoja Sisulta, mutta lakimuutos vuoden 2012 alussa on muuttanut käytäntöjä. Puolustusministeriön ylijohtaja Jukka Juustin mukaan suorahankintoihin kohdistuvat vaatimukset ovat tiukentuneet.

- Laki on muuttunut edellisistä hankinnoista. Aikaisemmin Sisulta on ostettu muun muassa raskaita panssaroituja maastokuorma-autoja, mutta ne olivat erityyppisiä kuin nämä. Nämä ovat puhtaasti siviilityyppisiä autoja, joissa on vain tiettyjä sotilaallisia osia, Juusti sanoo.

Juustin mukaan nyt päätettävinä olleiden kuorma-autojen tapauksessa oli selkeää, että suorahankinta olisi ollut lainvastainen.

Sisun toimitusjohtaja pettyi

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhonen on pettynyt puolustusministeriön päätökseen ja erityisesti siihen, kuinka hitaaksi hankintaprosessi on edennyt.

- Työllisyyden kannalta on ikävää, ettei kotimaisen teollisuuden edistämisellä nähdä olevan kovin suurta merkitystä. Ennen kaikkea olen pettynyt siihen, kuinka hitaasti hanke on edennyt, Korhonen kertoo.

Korhosen mukaan Sisun mahdollisuudet kilpailutuksessa riippuvat paljolti siitä, millaiset tekniset vaatimukset autoille asetetaan.

- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.

Uutista muutettu 18:23. Toisin kuin kirjoitettiin, hankinta ei ole julkisten hankintojen lain mukainen niin sanottu siviilihankinta, vaan puolustus- ja turvallisuuslain piiriin kuuluva kilpailutettu puolustustarvikehankinta.