Työnhakija: ole aktiivinen verkossa

Yhä useampi työnantaja hyödyntää sosiaalisen median palveluja etsiessään uusia työntekijöitä. Verkossa kannattaa olla aktiivinen ja avoin, kannustaa Yleisradion henkilöstön kehittämisasiantuntija Sari Veikkolainen.

Kotimaa
Sari Veikkolainen
Työpaikan haku ei ole enää niin kuin ennen. Työnantaja on nykyään aktiivinen ja etsii verkosta sopivaa ihmistä avoimeen työpaikkaan. Työnhakijan pitää siis olla verkossa edukseen. Vinkkejä työnhaluun antoi Sari Veikkolainen.

Työnhakua voi tehostaa olemalla aktiivinen sosiaalisen median palveluissa. Ne ovat hyviä paikkoja verkostoitumiseen, sanoo henkilöstön kehittämisasiantuntija Sari Veikkolainen Yleisradiosta.

- Verkostoituminen vie aikaa ja vaatii aktiivisuutta. Voi seurata, minkälaisia linkkejä joku jakaa, ketä hän seuraa, kuka häntä seuraa, miten hän keskustelee. Mikä on keskustelun tyyli, onko hän ystävällinen ja kohtelias vai tyly ja ankea, Veikkolainen luettelee.

Osallistu ja keskustele

Veikkolaisen mukaan netissä kannattaa seurata itseä kiinnostavia työnantajia ja aloja sekä mahdollisuuksien mukaan osallistua alan toimijoiden keskusteluun. Esimerkiksi Twitterissä opiskelija voi keskustella myös ammattilaisten kanssa.

- Luulen, että esimerkiksi Twitter tällä hetkellä mahdollistaa hyvin suorahaun ja kontaktoinin puolin ja toisin jo tilanteessa, jossa varsinaista työnhakua on edes käynnissä.

Mainosta harrastuksiasi

Verkossa on useita palveluja, joihin voi tehdä oman CV:n. Ylen aamu-tv:ssä vierailleen Veikkolaisen mielestä LinkedIniin tai muuhun vastaavaan palveluun kannattaa perustaa profiili, vaikkei työkokemusta vielä olisikaan paljon.

- Jostain se on aloitettava! Kyllä työnantajia kiinnostaa työnhakijoiden harrastukset, mielenkiinnon kohteet, esimerkiksi opiskelijoilla voi olla paljon erilaista vapaaehtois- ja järjestötoimintaa, vaikka ei olekaan vielä varsinaista palkkatyökokemusta, Veikkolainen kannustaa.

- Jos pitää pitsinnypläysblogia, niin sekin kannattaa kertoa, se voi olla todella mielenkiintoista.

Ole oma itsesi, mutta rennosti

Sosiaalisessa mediassa kannattaa olla oma itsensä, Veikkolainen painottaa.

- Aito, aktiivinen, oma itsensä, se on tärkeää. Teeskentelemättömyys ja ehkä rentous ja tietysti asiantuntevuus.

Jos itsensä brändääminen verkossa tuntuu vaikealta, kannattaa katsoa esimerkkiä muilta. Veikkolainen neuvoo olemaan yhdenmukainen julkisissa sosiaalisen median profiileissa, esimerkiksi käyttämään samaa profiilikuvaa ja -kuvausta.

On hyvä pohtia, mihin vetää oman rajansa siinä, mitä tietoa jakaa verkossa. Veikkolaisen mukaan hyvä ohjenuora on, ettei verkkoon kannata laittaa mitään sellaista, mitä ei olisi valmis sanomaan julkisesti.